Teleselskab politianmeldt for uanmodede telefoniske henvendelser til forbrugere og erhvervsdrivende
Dato
2. maj 2022
Afgørelsestype
SpamTelefonsalg
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
Forbrugerombudsmanden modtog klager over et teleselskabs telefoniske henvendelser i perioden februar 2019 til 11. november 2019.
Sagens omstændigheder
- Teleselskabet kontaktede forbrugere på baggrund af et påstået samtykke givet ved deltagelse i konkurrencer på internettet, afholdt af leadvirksomheder.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabet ikke kunne dokumentere gyldigt samtykke fra forbrugerne.
- De fleste forbrugere afviste at have deltaget i konkurrencerne og givet samtykke til telefoniske henvendelser.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at et eventuelt samtykke afgivet i konkurrencerne ikke levede op til kravene til et gyldigt samtykke, og at virksomheden dermed havde overtrådt forbuddet mod uanmodede telefoniske henvendelser i Forbrugeraftaleloven § 4.
Henvendelser til erhvervsdrivende
- Teleselskabet havde i to tilfælde rettet henvendelse til erhvervsdrivende.
- I det ene tilfælde var der tale om en enkeltmandsvirksomhed, hvor indehaveren var registreret på Robinsonlisten. Forbrugerombudsmanden vurderede, at henvendelsen var i strid med Markedsføringsloven § 10, stk. 4, nr. 2.
- I det andet tilfælde havde indehaveren af en enkeltmandsvirksomhed udtrykkeligt frabedt sig yderligere opkald fra teleselskabet. Forbrugerombudsmanden vurderede, at opkaldet var i strid med Markedsføringsloven § 10, stk. 4, nr. 1.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte teleselskabet samt de virksomheder, der havde indhentet og leveret forbrugernes påståede samtykker til telefoniske henvendelser.
Teleselskabet vedtog efterfølgende en udenretlig bøde på 575.000 kr. for de ulovlige henvendelser.
Lignende afgørelser