Command Palette

Search for a command to run...

Modstrøm Danmark A/S – Klage over mangelfuld varsling af prisændring på "Gratis nattestrøm"

Sagen omhandler en tvist mellem en forbruger og energiselskabet Modstrøm Danmark A/S vedrørende en prisændring for elproduktet "Klima Premium", som inkluderede "Gratis strøm om natten". Spørgsmålet er, om selskabet har varslet prisændringen korrekt.

Sagens baggrund

Forbrugeren indgik den 11. marts 2022 en aftale med selskabet, som indebar, at elforbrug i tidsrummet 00:00 til 06:00 blev faktureret til 0 øre pr. kWh. Ved en faktura dateret 23. marts 2022 meddelte selskabet under overskriften "Varsling af prisændringer fra netselskaber", at der ville blive indført et prisloft. Dette betød, at "gratis strøm" fremover ville blive kompenseret med op til gennemsnitligt 85 øre pr. kWh. Ændringen skulle træde i kraft for privatkunder den 1. juni 2022.

Parternes påstande

Forbrugeren opdagede i juli 2022, at han blev opkrævet for sit natlige strømforbrug. Han kontaktede selskabet og gjorde gældende, at han ikke var blevet varslet korrekt. Forbrugeren anførte, at han var tilmeldt BetalingsService og derfor ikke nødvendigvis nærlæste alle fakturaer, samt at en note på en faktura ikke udgør en gyldig ændring af en indgået kontrakt.

Selskabet fastholdt, at prisændringen var blevet varslet på fakturaen fra marts 2022. Selskabet henviste desuden til kontraktens punkt 7, som gav mulighed for at varsle prisændringer på kundens personlige side ("min side"). Da parterne ikke kunne nå til enighed, indbragte forbrugeren sagen for Ankenævnet på Energiområdet.

Selskabet, Modstrøm Danmark A/S, skal anerkende, at det ikke har varslet forbrugeren korrekt om en ændring i prisen for selskabets ellevering. Selskabet skal derfor afregne strømforbruget i tidsrummet 00:00 til 06:00 til 0 kr. ekskl. afgifter og transport fra 1. juni 2022 og frem.

Ankenævnets begrundelse

Ankenævnet finder, at den varslede ændring, hvor gratis strøm blev erstattet af en kompensation med et prisloft, var til ugunst for forbrugeren. Ifølge Elleveringsbekendtgørelsen § 4, skal sådanne ændringer varsles mindst tre måneder før ikrafttræden for husholdningsforbrugere.

Selskabet varslede ændringen den 23. marts 2022 med virkning fra 1. juni 2022, hvilket er en frist på lidt over to måneder. Varslingsfristen er dermed ikke overholdt. Ydermere har selskabet ikke i varslet oplyst forbrugeren om dennes ret til at opsige kontrakten, hvilket også er et krav i henhold til bekendtgørelsens § 4, stk. 3.

Da varslet er ugyldigt, er selskabet ikke berettiget til at opkræve betaling i henhold til prisændringen. Nævnet giver derfor forbrugeren medhold.

Økonomisk konsekvens

Selskabet skal inden 30 dage tilbagebetale 364,50 kr. til forbrugeren for det opkrævede beløb i perioden 1. juni til 30. juli 2022. Selskabet skal desuden betale sagsomkostninger på 8.500 kr. til nævnet, og klagegebyret på 160 kr. tilbagebetales til forbrugeren.

Lignende afgørelser