Krav om sikkerhedsstillelse for ellevering baseret på nationalitet
Sagen omhandler et energiselskabs krav om sikkerhedsstillelse fra en norsk statsborger, der har erhvervet et sommerhus i Danmark. Tvisten bunder i, om manglen på et dansk cpr-nummer udgør en gyldig grund til at kræve sikkerhed for fremtidig levering af el og netydelser.
Sagens forløb
Forbrugeren, en norsk statsborger, erhvervede i februar 2014 et sommerhus i Nykøbing Sjælland og blev den 16. april 2014 registreret som kunde hos SEAS-NVE Net og SEAS-NVE Strømmen. Kort efter, den 22. april 2014, modtog forbrugeren et krav om at stille sikkerhed på 3.100 kr. for fremtidige leverancer.
Forbrugeren klagede over kravet og foreslog, at hendes danske sambo, som har et cpr-nummer, kunne registreres som kunde i stedet. Energiselskabet afviste dette forslag, medmindre der kunne fremlægges en lejekontrakt mellem parterne, hvilket forbrugeren ikke ønskede at efterkomme. Efterfølgende modtog forbrugeren varsler om lukning af elforsyningen.
Parternes argumenter
Energiselskabet (SEAS-NVE) fastholdt kravet om sikkerhedsstillelse med den begrundelse, at forbrugerens manglende danske cpr-nummer gjorde det umuligt at identificere hende entydigt. Dette skabte ifølge selskabet en øget risiko for manglende betaling for fremtidigt elforbrug.
Forbrugeren afviste kravet som urimeligt og diskriminerende. Hun argumenterede for, at kravet var baseret på hendes nationalitet og manglende cpr-nummer, ikke på en konkret vurdering af hendes betalingsevne eller -vilje.
Sagens retlige ramme er blandt andet elforsyningsloven, som giver enhver ret til at blive forsynet med elektricitet mod betaling. Aftaleforholdet er desuden reguleret af selskabernes almindelige leveringsbetingelser samt generel dansk ret, herunder aftale- og købeloven.
Afgørelse
Forbrugeren fritages for kravet om at stille sikkerhed for fremtidig distribution og levering af el. Energiselskabets krav om sikkerhedsstillelse var uberettiget.
Begrundelse for afgørelsen
Ankenævnet fandt, at energiselskabets krav om sikkerhedsstillelse udelukkende var baseret på, at forbrugeren er norsk statsborger og ikke har et dansk cpr-nummer. Nævnet vurderede, at denne begrundelse ikke opfylder betingelserne i Elforsyningsloven § 72, stk. 5, som kræver, at der skal være en "særlig grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed". En generel usikkerhed baseret på manglende cpr-nummer er ikke tilstrækkeligt til at udgøre en sådan særlig grund. Nævnet lagde desuden vægt på, at forbrugeren ikke havde betalingsmisligholdelse.
Ydermere fastslog nævnet, at kravet var i strid med princippet om ikkediskrimination. I henhold til Elforsyningsloven § 6, stk. 4 skal kollektive elforsyningsvirksomheder stille deres ydelser til rådighed på gennemsigtige, objektive, rimelige og ikkediskriminerende vilkår. At stille krav om sikkerhedsstillelse alene på baggrund af nationalitet blev anset for at være et diskriminerende vilkår.
Forbrugeren skulle derfor ikke stille sikkerhed. Hvis sikkerhedsstillelsen var blevet indbetalt, skulle beløbet tilbagebetales med procesrenter fra indbetalingsdagen. Energiselskabet blev desuden pålagt at betale sagsomkostninger.
Lignende afgørelser