Klage over skønnet elforbrug og efterbetalingskrav
Sagen omhandler et efterbetalingskrav for elforbrug over en fireårig periode, som følge af at en fjernaflæst elmåler ikke havde indsendt aflæsninger. Forbrugeren var i den tro, at måleren blev aflæst automatisk, og betalte løbende sine regninger via PBS uden at modtage rykkere.
Sagens baggrund og forløb
Ved indflytning blev forbrugeren orienteret om, at måleren var fjernaflæst. I fire sammenhængende år var forbrugerens regninger baseret på et skønnet forbrug på 1.584 kWh årligt. I maj 2016 opdagede forbrugeren en opgørelse med et efterbetalingskrav på 13.234,38 kr. for perioden 1. februar 2012 til 31. marts 2016, da en manuel aflæsning viste et reelt forbrug på 8.070 kWh. Forbrugeren betalte regningen under protest for at undgå yderligere omkostninger.
Parternes påstande
Forbrugeren gjorde indsigelse mod kravet og henviste til, at hun handlede i god tro om, at afregningen var korrekt, da hun hverken modtog rykkere eller information om manglende aflæsninger. Hun krævede det fulde efterbetalingskrav annulleret og erstatning for låneudgifter og sagkyndig bistand.
Energiselskaberne (HEF NET A/S og Eniig Energi A/S) anerkendte, at måleren ikke havde indmeldt data, og at regningerne derfor var baseret på et skøn. De erkendte også, at de tilsendte regninger ikke var identiske med dem, der var tilgængelige online. Indledningsvist medgav selskaberne, at en del af kravet var forældet efter Forældelsesloven § 3, stk. 1, og frafaldt derfor en del af kravet. Under sagsbehandlingen blev parterne enige om, at 14 måneder var forældet, svarende til 3.783,51 kr. Energiselskaberne fastholdt dog kravet på det resterende beløb på 9.450,87 kr. med henvisning til, at forbrugeren har en forpligtelse til at betale for den leverede elektricitet i henhold til Elforsyningsloven § 6.
Afgørelse om tilbagebetaling
Energiselskaberne, Energi Nord Holding A/S og HEF NET A/S, skal tilbagebetale det beløb, forbrugeren har betalt for merforbrug i perioden fra 1. marts 2013 til 1. maj 2015. Beløbet skal beregnes lineært ud fra hele merforbrugsperioden (1. februar 2012 - 31. marts 2016) og tilbagebetales senest 30 dage efter afgørelsen.
Nævnet begrunder afgørelsen med, at sagen skal afgøres efter parternes aftalegrundlag, specifikt netbenyttelsesaftalens punkt 6.16. Denne bestemmelse supplerer de generelle regler i forældelsesloven. Ifølge aftalens fjerde afsnit kan netvirksomheden kun kræve efterbetaling for den seneste hele afregningsperiode forud for fejlens konstatering, hvis fejlen kan tilskrives netvirksomheden, og kunden har været i god tro. Nævnet fastslår, at den manglende indhentning af data fra den fjernaflæste måler er en fejl, som netselskabet bærer ansvaret for. Da forbrugeren var i god tro, kan energiselskaberne kun opkræve betaling for merforbruget i afregningsperioden fra 1. maj 2015 til 31. marts 2016. Da forbrugeren allerede har betalt for et større forbrug, skal det overskydende beløb refunderes.
Renter og erstatning
Det tilbagebetalte beløb skal forrentes i henhold til Renteloven § 3 og § 5, med en årlig rente svarende til Nationalbankens officielle udlånsrente plus 8%. Renteberegningen starter den 24. juli 2016.
Forbrugerens krav om erstatning for udgifter til rådgiver og lån afvises. Nævnet finder, at der ikke er et ansvarsgrundlag, der kan begrunde erstatning for omkostninger afholdt før klagesagens start. Efter sagens indbringelse for nævnet kan der ifølge ankenævnets vedtægter § 25 ikke pålægges betaling af sagsomkostninger til modparten.
Lignende afgørelser