Command Palette

Search for a command to run...

Cabotagekørsel og international godskørsel for egen regning: Fortolkning af forordning 1072/2009

Dato

7. juli 2021

Udsteder

Domstolen

Land

Tyskland

Dommer

Italien, EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

Cabotagekørsel International godskørsel Egen regning Fællesskabstilladelse Forordning 1072/2009 Transportret EU-ret Præjudiciel afgørelse Godstransport Værtsmedlemsstat

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Amtsgericht Köln vedrørende fortolkningen af forordning (EF) nr. 1072/2009 om adgang til markedet for international godskørsel.

Sagen drejer sig om KA, en polsk transportvirksomhed, der blev pålagt en bøde af Bundesamt für Güterverkehr (BAG) for overtrædelse af reglerne om cabotagekørsel i Tyskland. KA udførte en cabotagekørsel efter at have transporteret varer fra Polen til Tyskland for egen regning.

Det centrale spørgsmål er, om en transportvirksomhed, der har udført international godstransport for egen regning i henhold til artikel 1, stk. 5, litra d), i forordning nr. 1072/2009, har ret til at udføre cabotagekørsler i tilslutning til denne internationale transport i værtsmedlemsstaten i henhold til artikel 8 i samme forordning.

BAG mente, at artikel 1, stk. 5, litra d), og artikel 8, stk. 2, ikke kunne kombineres, og at det ville være vanskeligt at kontrollere overholdelsen af reglerne om cabotagekørsel, hvis transport for egen regning var omfattet.

KA anførte, at cabotagekørslen var tilladt i henhold til artikel 8, stk. 6, da den blev udført i tilslutning til en international transport som omhandlet i artikel 1, stk. 5, litra d).

Den italienske regering og Europa-Kommissionen argumenterede for, at artikel 8, stk. 6, ikke omfatter cabotagekørsel for egen regning.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at forordning nr. 1072/2009 skal fortolkes således, at en transportvirksomhed, der udfører international godskørsel for egen regning (jf. artikel 1, stk. 5, litra d) fra en medlemsstat til en anden, har ret til at udføre cabotagekørsler i tilknytning til denne internationale transport i den anden medlemsstat (jf. artikel 8, stk. 6). Dette er dog betinget af, at betingelserne i forordningens artikel 8, stk. 2-4, overholdes.

Domstolen præciserer, at selvom artikel 8, stk. 2, henviser til transportvirksomheder som beskrevet i stk. 1 (som ikke gælder for egen regning), finder de nærmere regler om cabotagekørsel i artikel 8, stk. 2-4, anvendelse på alle cabotagekørsler, uanset om de sker i tilknytning til international transport for fremmed eller egen regning.

Begrundelse

Domstolen begrunder afgørelsen med:

  • Artikel 8, stk. 6, indfører en undtagelse til det generelle princip i artikel 8, stk. 1.
  • International godstransport for egen regning (artikel 1, stk. 5, litra d) er ikke underlagt kravene i artikel 3 (fællesskabstilladelse).
  • Artikel 1, stk. 5, litra d, sammenholdt med artikel 8, stk. 6, tillader cabotagekørsel uden krav i artikel 3 og artikel 8, stk. 1.
  • De nærmere regler om cabotagekørsel i artikel 8, stk. 2-4, finder anvendelse på alle cabotagekørsler, uanset om de er for fremmed eller egen regning.
  • Denne fortolkning sikrer den effektive virkning af reglerne om cabotagekørsel og forhindrer varig aktivitet i værtsmedlemsstaten.

Retlige principper

  • Fri udveksling af tjenesteydelser: Cabotagekørsel er en tjenesteydelse, og restriktioner skal være berettigede.
  • Forordningens anvendelsesområde: Forordning 1072/2009 omfatter både international godskørsel for fremmed regning og cabotagekørsel.
  • Undtagelser: Artikel 1, stk. 5, litra d) fastlægger undtagelser fra krav om fællesskabstilladelse for visse former for transport.
  • Cabotagekørselsbetingelser: Artikel 8 fastsætter betingelser for cabotagekørsel, herunder krav om dokumentation og tidsbegrænsninger.
  • Effektiv virkning: Fortolkningen skal sikre, at reglerne om cabotagekørsel har den tilsigtede effekt og forhindrer misbrug.
  • Proportionalitet: Begrænsninger i adgangen til cabotagekørsel skal være proportionale med målet om at undgå permanent aktivitet i værtsmedlemsstaten.

Lignende afgørelser