Inklusion af obligatoriske transportomkostninger i salgsprisen ved reklame for motorkøretøjer
Dato
6. juli 2016
Udsteder
Domstolen
Land
Tyskland
Dommer
Ungarn, EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Østrig, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Bundesgerichtshof (Tyskland) vedrørende fortolkningen af direktiv 98/6/EF om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med angivelse af priser og direktiv 2005/29/EF om urimelig handelspraksis.
Citroën Commerce GmbH blev sagsøgt af Zentralvereinigung des Kraftfahrzeuggewerbes zur Aufrechterhaltung lauteren Wettbewerbs eV (ZLW) for en reklameannonce, der angav prisen på et motorkøretøj eksklusive transportomkostninger fra producent til forhandler.
ZLW anførte, at reklamen var vildledende, da den ikke inkluderede de obligatoriske transportomkostninger i den angivne pris.
Bundesgerichtshof forelagde spørgsmål om, hvorvidt en reklame med prisangivelse udgør et "udbud til salg" i henhold til direktiv 98/6, og om "salgsprisen" skal inkludere obligatoriske transportomkostninger. Hvis ikke, spørges der, om "prisen inklusive afgifter" i henhold til direktiv 2005/29 også skal inkludere disse omkostninger.
Domstolen skulle afklare, om direktiverne skal fortolkes således, at obligatoriske transportomkostninger skal inkluderes i den annoncerede salgspris.
Afgørelse
Domstolen fastslog, at artikel 3 i direktiv 98/6, sammenholdt med artikel 1 og artikel 2, litra a), skal fortolkes således, at omkostningerne til transport af et motorkøretøj fra producenten til forhandleren, som forbrugeren skal betale, skal inkluderes i køretøjets salgspris, når prisen i en reklame efter forbrugerens opfattelse er udtryk for et udbud til salg. Det er den forelæggende rets opgave at vurdere, om disse betingelser er opfyldt.
Domstolen præciserede, at direktiv 2005/29 ikke finder anvendelse, da direktiv 98/6 regulerer specifikke aspekter af handelspraksis vedrørende angivelse af salgspris.
Retlige Principper
- Forbrugerbeskyttelse: Direktiv 98/6 har til formål at forbedre forbrugeroplysningen og lette prissammenligning ved at fastsætte krav om angivelse af salgspris og pris pr. måleenhed.
- Gennemsigtighed: Direktivet tilsigter at sikre ensartet og gennemskuelig information til gavn for forbrugerne i det indre marked.
- Salgspris' definition: Salgsprisen skal omfatte moms og alle øvrige afgifter, og generelt udgøre den endelige pris for en måleenhed eller en given mængde af varen.
- Endelig pris: Den endelige pris skal inkludere obligatoriske og forudseelige priselementer, som forbrugeren nødvendigvis skal betale for at erhverve varen.
- Forrangsprincippet: I tilfælde af konflikt mellem direktiv 2005/29 og andre EU-retlige regler, der regulerer specifikke aspekter af urimelig handelspraksis, har de specifikke regler forrang.
Lignende afgørelser