Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af kriterier for særskilt sukkerbetaling i nye EU-medlemsstater

Dato

14. oktober 2014

Udsteder

Domstolen

Land

Tjekkiet

Dommer

EU’s institutioner og organer, Tjekkiet, Europa-Kommissionen, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Præjudiciel afgørelse Fælles landbrugspolitik Støtteordninger Nye medlemsstater Forordning 1782/2003 Forordning 73/2009 Særskilt sukkerbetaling Afkobling af produktion Repræsentativ periode Objektive kriterier Ikke-diskrimination Landbrugsstøtte Sukkerproduktion Landbrugere Ministerium for landbrug

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Obvodní soud pro Prahu 1 (Den Tjekkiske Republik) vedrørende fortolkningen af artikel 126, stk. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 om den særskilte sukkerbetaling.

Sagen er anlagt af Hoštická a.s. m.fl. mod Česká republika – Ministerstvo zemědělství vedrørende erstatning for tab som følge af betingelserne for tildeling af særskilt sukkerbetaling fastsat i tjekkisk ret.

Sagsøgerne anførte, at den særskilte sukkerbetaling skulle være tildelt på grundlag af den nuværende referenceperiode, mens sagsøgte anførte, at betalingen skulle beregnes på grundlag af kriterier vedtaget i 2006 og 2007.

Centrale spørgsmål

  • Skal artikel 126 i forordning nr. 73/2009 fortolkes således, at den særskilte sukkerbetaling er en afkoblet betaling?
  • Skal artikel 126, stk. 1, i forordning nr. 73/2009 fortolkes således, at »kriterier, som de pågældende medlemsstater har vedtaget i 2006 og 2007«, omfatter den repræsentative periode, som medlemsstaten valgte på det tidspunkt på grundlag af artikel 143ba, stk. 1, i forordning nr. 1782/2003?

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 126, stk. 1, i forordning nr. 73/2009 skal fortolkes således, at begrebet "kriterier, som de pågældende medlemsstater har vedtaget i 2006 og 2007" omfatter det produktionsår, som disse medlemsstater skulle vælge inden den 30. april 2006 som repræsentativ periode for tildeling af særskilt sukkerbetaling i henhold til artikel 143ba, stk. 1, i forordning nr. 1782/2003.

Domstolen begrundede afgørelsen med:

  • Formålet med forordningerne er at muliggøre en gradvis overgang fra produktionsstøtte til producentstøtte.
  • Den særskilte sukkerbetaling har til formål at kompensere for indtægtstab som følge af reformen af den fælles markedsordning for sukker.
  • Den individuelle indkomststøtte bør beregnes på basis af den støtte, som landbrugeren har modtaget inden for rammerne af den fælles markedsordning for sukker i et eller flere produktionsår, der fastlægges af medlemsstaterne.
  • De relevante produktionsår er repræsentative for en periode, hvorunder landbrugerne nød godt af den institutionelle støttepris for EF-sukker.
  • Den særskilte sukkerbetaling er en indkomststøtte, der er bestemt til landbrugere fra de nye medlemsstater, som tildeles som en "afkoblet betaling".

Retlige principper

  • Fortolkning af EU-ret: Ved fortolkning af en EU-retlig bestemmelse skal der tages hensyn til ordlyden, sammenhængen og de mål, der forfølges med den ordning, som bestemmelsen udgør en del af.
  • Skønsmargen: EU-retten kan give medlemsstaterne en vis skønsmargen ved gennemførelsen af EU-retten, men denne skønsmargen skal udøves i overensstemmelse med EU-rettens generelle principper, herunder princippet om ikke-diskrimination.
  • Afkoblede betalinger: Afkoblede betalinger er betalinger, hvis størrelse er uafhængig af landbrugerens faktiske produktion.
  • Princippet om legitime forventninger: Landbrugere har en legitim forventning om, at støtteordninger vil blive administreret på en måde, der er i overensstemmelse med EU-retten.

Lignende afgørelser