Moms ved ejendomstransaktioner: Fastlæggelse af afgiftsgrundlaget når momsen ikke er angivet i aftalen
Dato
6. november 2013
Udsteder
Domstolen
Land
Rumænien
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Rumænien, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler to rumænske sager, hvor Corina-Hrisi Tulică og Călin Ion Plavoşin havde solgt fast ejendom uden at angive moms i salgsaftalerne. De rumænske skattemyndigheder omkvalificerede efterfølgende transaktionerne som momspligtige og pålagde sælgerne at betale moms, beregnet ved at lægge momsbeløbet oven i den aftalte pris.
De to sælgere anfægtede afgørelserne og argumenterede for, at momsen skulle være inkluderet i den aftalte pris, og at de ikke kunne kræve momsen refunderet af køberne. Skattemyndighederne henviste til national lovgivning og en fortolkende afgørelse, der fastslog, at momsen skulle beregnes oven i den aftalte pris, hvis parterne ikke havde aftalt andet.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (Rumæniens Højesteret) forelagde herefter et præjudicielt spørgsmål for EU-Domstolen om fortolkningen af momsdirektivets artikel 73 og 78. Spørgsmålet var, om afgiftsgrundlaget skulle udgøres af den aftalte pris fratrukket momssatsen eller af den aftalte pris uden fradrag.
Corina-Hrisi Tulică, Călin Ion Plavoşi og Europa-Kommissionen argumenterede for, at momsen er en forbrugsafgift, der skal bæres af den endelige forbruger, og derfor skal være inkluderet i prisen. Den rumænske regering argumenterede for, at afgiftsgrundlaget skulle være den pris, som sælgeren forventede at modtage, dvs. den aftalte pris uden fradrag af moms.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at momsdirektivet, særligt artikel 73 og 78, skal fortolkes således, at når en vare sælges, og prisen er aftalt uden angivelse af moms, og sælgeren er momspligtig, skal den aftalte pris anses for at inkludere moms, hvis sælgeren ikke har mulighed for at få momsen refunderet af køberen.
Begrundelse
Domstolen begrunder afgørelsen med, at momssystemet er baseret på, at momsen er en forbrugsafgift, der skal bæres af den endelige forbruger. Hvis sælgeren ikke kan få momsen refunderet af køberen, vil momsen reelt påhvile sælgeren, hvilket er i strid med dette princip. Domstolen henviser også til, at skatteforvaltningen ikke kan opkræve et højere momsbeløb, end den afgiftspligtige har opkrævet. Domstolen bemærker dog, at situationen er anderledes, hvis sælgeren har mulighed for at tillægge et beløb svarende til momsen til den aftalte pris og få dette refunderet af køberen. Det er den nationale rets opgave at afgøre, om rumænsk ret giver sælgeren denne mulighed.
Centrale EU-retlige principper
- Momsneutralitet: Moms skal være neutral, så varer og ydelser af samme type beskattes ensartet, uanset produktions- og distributionskæden.
- Forbrugsafgift: Moms er en generel forbrugsafgift, der er proportional med prisen på varerne eller ydelserne.
- Afgiftsgrundlag: Afgiftsgrundlaget for moms er den samlede modværdi, som leverandøren modtager eller vil modtage for transaktionen.
- Subjektiv værdi: Afgiftsgrundlaget skal svare til den subjektive værdi, dvs. det beløb, som leverandøren faktisk modtager.
- Beskatning af den endelige forbruger: Momsordningen har til formål at beskatte den endelige forbruger.
- Medlemsstaternes kompetence: Medlemsstaterne har kompetence til at træffe foranstaltninger for at sikre opkrævning af moms og bekæmpe svig, men disse foranstaltninger må ikke gå videre end nødvendigt.
Lignende afgørelser