Command Palette

Search for a command to run...

Tilbagebetaling af moms: Begrænsning ved modtagelse af støtte

Dato

15. maj 2013

Udsteder

Domstolen

Land

Ungarn

Dommer

Ungarn, EU-medlemsstater, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

Merværdiafgift Momsfradrag Tilbagebetaling af afgifter Ugrundet berigelse Statsstøtte Afgiftsneutralitet Effektivitetsprincippet EU-ret National ret Præjudiciel afgørelse Kúria Alakor Gabonatermelő és Forgalmazó Kft. Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Kúria (Ungarn) vedrørende fortolkningen af EU-rettens regler om tilbagesøgning af beløb, der er erlagt i urigtig formening om skyld.

Alakor Gabonatermelő és Forgalmazó Kft. (herefter "Alakor") anlagde sag mod Nemzeti Adó- és Vámhivatal Észak-alföldi Regionális Adó Főigazgatósága (det regionale skattedirektorat i Észak-alföld, herefter "Főigazgatósága") vedrørende Főigazgatóságas afslag på at tilbagebetale hele den merværdiafgift (moms), for hvilken fradrag var blevet udelukket i strid med EU-retten.

Baggrunden for sagen er, at Alakor i 2005 indgik en kontrakt med det ungarske ministerium for landbrug og udvikling af landdistrikter om støtte til et projekt. I henhold til den ungarske momslov var det ikke muligt at fradrage den indgående moms af udgifter til det støttede projekt for så vidt angik den forholdsmæssige andel heraf, som svarede til støtten. Efterfølgende fastslog EU-Domstolen i en anden sag (C-74/08, PARAT Automotive Cabrio), at en sådan national lovgivning er i strid med EU-retten.

Alakor anmodede herefter om tilbagebetaling af den moms, som begrænsningen af fradragsretten havde forhindret Alakor i at fradrage. Afgiftsmyndigheden fastsatte imidlertid det beløb, der skulle tilbagebetales, til et lavere beløb end det, som Alakor havde anmodet om, idet det blev anført, at Alakor gennem støtten allerede havde modtaget et beløb svarende til en del af den ikke-fradragsberettigede moms. Den forelæggende ret ønsker oplyst, om princippet om tilbagebetaling af afgifter opkrævet i strid med EU-retten tillader en medlemsstat at nægte at tilbagebetale den del af momsen, for hvilken fradrag er blevet forhindret, under henvisning til, at den afgiftspligtige person har modtaget støtte til denne del af afgiften.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at princippet om tilbagebetaling af afgifter, der er opkrævet i strid med EU-retten, ikke forhindrer en medlemsstat i at nægte tilbagebetaling af moms, hvor fradrag er blevet forhindret på grund af en national foranstaltning i strid med EU-retten, hvis den afgiftspligtige har modtaget støtte (finansieret af både EU og medlemsstaten) til dækning af denne moms. Dette gælder dog kun, hvis den økonomiske byrde ved nægtelsen af momsfradrag er blevet fuldt ud udlignet, hvilket det er op til den nationale domstol at efterprøve.

Domstolen præciserede, at den nationale domstol skal undersøge, om støttebeløbet ville have været lavere, hvis der ikke havde været et forbud mod momsfradrag. Hvis støttebeløbet var beregnet på baggrund af støtteberettigede omkostninger inklusive ikke-fradragsberettiget moms, skal det vurderes, om et lavere støttebeløb ville være blevet udbetalt, hvis de støtteberettigede omkostninger var beregnet uden den ikke-fradragsberettigede moms. I så fald skal tilbagebetalingsbeløbet svare til forskellen mellem den ikke-fradragne moms og det overskydende støttebeløb.

Retlige principper

  • Retten til momsfradrag: Udgør et grundlæggende princip i momssystemet og kan som udgangspunkt ikke begrænses.
  • Tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede afgifter: Medlemsstaterne er som udgangspunkt forpligtet til at tilbagebetale afgifter, der er opkrævet i strid med EU-retten.
  • Princippet om afgiftsneutralitet: Tilbagesøgning af beløb erlagt i urigtig formening om skyld har til formål at afhjælpe konsekvenserne af afgiftens uforenelighed med EU-retten ved at udligne den økonomiske byrde, som afgiften med urette har påført den erhvervsdrivende.
  • Ugrundet berigelse: En tilbagebetaling kan undtagelsesvis afslås, hvis dette medfører en ugrundet berigelse. Dette indebærer, at skatter, told og afgifter opkrævet i strid med EU-retten ikke skal tilbagebetales, hvis det er godtgjort, at den afgiftspligtige faktisk har overvæltet dem på andre.
  • Effektivitetsprincippet: Betingelserne for fremsættelse af krav om tilbagesøgning af beløb erlagt i urigtig formening om skyld skal fastlægges af medlemsstaterne på en sådan måde, at den økonomiske byrde ved den urigtigt erlagte afgift kan blive udlignet.

Retlige principper

  • Retten til momsfradrag: Udgør et grundlæggende princip i momssystemet og kan som udgangspunkt ikke begrænses.
  • Tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede afgifter: Medlemsstaterne er som udgangspunkt forpligtet til at tilbagebetale afgifter, der er opkrævet i strid med EU-retten.
  • Princippet om afgiftsneutralitet: Tilbagesøgning af beløb erlagt i urigtig formening om skyld har til formål at afhjælpe konsekvenserne af afgiftens uforenelighed med EU-retten ved at udligne den økonomiske byrde, som afgiften med urette har påført den erhvervsdrivende.
  • Ugrundet berigelse: En tilbagebetaling kan undtagelsesvis afslås, hvis dette medfører en ugrundet berigelse. Dette indebærer, at skatter, told og afgifter opkrævet i strid med EU-retten ikke skal tilbagebetales, hvis det er godtgjort, at den afgiftspligtige faktisk har overvæltet dem på andre.
  • Effektivitetsprincippet: Betingelserne for fremsættelse af krav om tilbagesøgning af beløb erlagt i urigtig formening om skyld skal fastlægges af medlemsstaterne på en sådan måde, at den økonomiske byrde ved den urigtigt erlagte afgift kan blive udlignet.

Lignende afgørelser