Moms – Afgiftsgrundlag – Kommission betalt af postordreselskab til agenter – Fradrag efter afgiftspligtens indtræden
Dato
18. december 2012
Udsteder
Domstolen
Land
Det Forenede Kongerige
Dommer
EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, Det Forenede Kongerige, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra First-tier Tribunal (Tax Chamber) i Storbritannien vedrørende fortolkningen af artikel 8, litra a), i Rådets andet direktiv 67/228/EØF om moms.
Grattan plc (Grattan), et postordreselskab, anlagde sag mod Commissioners for Her Majesty’s Revenue & Customs (Commissioners) vedrørende tilbagebetaling af moms svarende til kommission udbetalt til agenter for varer bestilt via deres mellemkomst i perioden 1973-1977.
Baggrund
- Grattan udbetalte kommission til agenter, der formidlede salg til eksterne kunder.
- Kommissionen udgjorde 10% af de beløb, agenterne indbetalte til Grattan.
- Grattan betalte moms af den fulde katalogpris, inklusive kommissionen.
- Grattan krævede tilbagebetaling af moms svarende til kommissionen, idet de anså kommissionen for en rabat, der reducerede afgiftsgrundlaget.
- Commissioners tilbagebetalte momsen, undtagen for kommissioner modtaget kontant for transaktioner med eksterne kunder i perioden 1973-1978.
Centrale spørgsmål
- Har en afgiftspligtig person ret til at anse afgiftsgrundlaget for en levering af varer for nedsat med tilbagevirkende kraft, når modtageren af leveringen efterfølgende modtog en kredit fra leverandøren, som modtageren valgte at modtage enten kontant eller som modregning i skyldige beløb?
Parternes argumenter
- Grattan argumenterede for, at kommissionerne udgjorde rabatter eller prisnedslag, der skulle reducere afgiftsgrundlaget.
- Commissioners anførte, at andet direktiv ikke krævede tilbagevirkende nedsættelser af afgiftsgrundlaget, og at artikel 8, litra a), ikke havde direkte virkning.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 8, litra a), i Rådets andet direktiv 67/228/EØF ikke giver en afgiftspligtig person ret til efterfølgende at anse afgiftsgrundlaget for en levering af varer for nedsat, når en agent efter leveringstidspunktet modtager en kredit fra leverandøren, som agenten vælger at modtage enten kontant eller som modregning i skyldige beløb for tidligere leverancer.
Domstolen begrunder afgørelsen med, at andet direktiv ikke indeholder bestemmelser, der tillader regulering af afgiftsgrundlaget eller udgående moms efter leveringstidspunktet. Afgiftsgrundlaget fastlægges på leveringstidspunktet, og direktivet indeholder ingen bestemmelser om efterfølgende ændringer.
Retlige principper
- Beskatningsgrundlagets fastlæggelse: Beskatningsgrundlaget fastlægges på tidspunktet for leveringen.
- Princippet om afgiftsneutralitet: Princippet om afgiftsneutralitet kan ikke anvendes til at kompensere for manglende bestemmelser i direktivet om efterfølgende regulering af afgiftsgrundlaget.
- Harmonisering: Andet direktivs harmoniseringsgrad er ikke sammenlignelig med sjette direktiv, hvorfor bestemmelser i sjette direktiv ikke kan overføres til fortolkningen af andet direktiv.
Centrale EU-retlige principper
- Afgiftsneutralitetsprincippet: Dette princip sikrer, at momssystemet er neutralt, så virksomheder ikke pålægges en byrde, der forhindrer konkurrence. Det sikrer, at afgiftspligtige personer ikke behandles forskelligt for sammenlignelige ydelser.
- Princippet om ligebehandling: Afspejles i afgiftsneutralitetsprincippet og sikrer, at ensartede situationer ikke behandles forskelligt.
- Harmonisering af moms: EU's momsdirektiver søger at harmonisere medlemsstaternes lovgivning for at sikre et velfungerende indre marked. Forskelle i harmoniseringsgraden mellem direktiverne kan føre til forskellige fortolkninger og anvendelser.
- Beskatningsgrundlagets subjektive værdi: Værdien er den faktiske modydelse modtaget og ikke en objektivt vurderet værdi.
Lignende afgørelser