Command Palette

Search for a command to run...

Moms – Afgiftsgrundlag – Nedsættelse ved manglende betaling – Princippet om afgiftens neutralitet

Dato

5. december 2018

Udsteder

Domstolen

Land

Portugal

Dommer

EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen, EU-medlemsstater, Portugal

Dokument

Nøgleord

Merværdiafgift Moms Afgiftsgrundlag Afgiftsneutralitet Manglende betaling Insolvens Regulering Forældelsesfrist Direktiv 2006/112/EF Præjudiciel afgørelse Skatte- og afgiftskontrol Forudgående underretning Fradragsret Portugal EU-domstolen

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa) i Portugal vedrørende fortolkningen af princippet om afgiftens neutralitet og artikel 90 i momsdirektivet (2006/112/EF).

Tratave – Tratamento de Águas Residuais do Ave SA (herefter "Tratave") er et selskab, der driver og forvalter kommunale spildevandsanlæg. Tratave reducerede i sin periodiske momsangivelse for juli 2010 sit afgiftsgrundlag og korrigerede momsbeløb, der tidligere var betalt og overvæltet på otte af sine kunder, som var blevet erklæret insolvente.

Told- og skattemyndigheden (Autoridade Tributária e Aduaneira) anså denne ændring for ulovlig, da Tratave ikke havde fremlagt attester vedrørende de retskraftige afgørelser om insolvens og ikke havde underrettet de insolvente debitorer om sin hensigt om at ophæve momsen.

Den forelæggende ret ønsker oplyst, om princippet om afgiftens neutralitet og momsdirektivet er foreneligt med disse bestemmelser om regulering, der er fastsat i national ret.

De præjudicielle spørgsmål er:

  • Er princippet om afgiftsneutralitet og artikel 90 i momsdirektivet til hinder for en national lovgivning, der forhindrer afgiftsregulering i tilfælde af manglende betaling, før erhververen af varen eller tjenesteydelsen underrettes om ophævelsen af afgiften?
  • Er princippet om afgiftsneutralitet og artikel 90 i momsdirektivet til hinder for en national lovgivning, der forhindrer afgiftsregulering i tilfælde af manglende betaling, hvis erhververen ikke underrettes om ophævelsen af afgiften inden for fristen for at fradrage afgiften?

Afgørelse

Domstolen fastslog, at princippet om afgiftens neutralitet samt momsdirektivets artikel 90 og 273 ikke er til hinder for en national lovgivning, der under visse betingelser betinger nedsættelse af momsgrundlaget ved manglende betaling af, at den afgiftspligtige person forudgående har underrettet erhververen (hvis denne er afgiftspligtig) om hensigten om at ophæve momsen.

Domstolen begrundede afgørelsen med, at et krav om forudgående underretning kan bidrage til at sikre korrekt opkrævning af moms og undgå svig, idet det giver debitor mulighed for at regulere eventuelt fratrukket moms. Domstolen bemærkede også, at kravet ikke synes at være for restriktivt for den afgiftspligtige leverandør, idet det er en fremgangsmåde, der er "meget let at opfylde" og "meget lidt bindende".

Retlige principper

Domstolen fremhævede følgende retlige principper:

  • Princippet om afgiftens neutralitet: Dette princip sikrer, at momsen hverken begunstiger eller belaster afgiftspligtige personer.
  • Artikel 90 i momsdirektivet: Denne artikel forpligter medlemsstaterne til at nedsætte momsgrundlaget i tilfælde af manglende betaling eller prisnedsættelse.
  • Artikel 273 i momsdirektivet: Denne artikel giver medlemsstaterne mulighed for at fastsætte forpligtelser for at sikre korrekt opkrævning af moms og undgå svig, forudsat at disse forpligtelser ikke er uforholdsmæssige.

Domstolen understregede, at medlemsstaterne har et vist skøn ved fastsættelsen af betingelserne for nedsættelse af momsgrundlaget, men at disse betingelser ikke må anfægte princippet om momsens neutralitet.

Centrale EU-retlige principper

  • Princippet om afgiftsneutralitet: Domstolen bekræfter, at medlemsstaternes foranstaltninger skal respektere princippet om afgiftsneutralitet. Dette princip indebærer, at afgiftsgrundlaget skal svare til den faktisk modtagne modværdi, og at skattemyndighederne ikke må opkræve et højere momsbeløb end det, den afgiftspligtige person har modtaget.
  • Medlemsstaternes skønsbeføjelse: Domstolen anerkender, at medlemsstaterne har et vist skøn ved fastsættelsen af betingelser for nedsættelse af momsgrundlaget i tilfælde af manglende betaling. Dette skøn er dog begrænset af kravet om proportionalitet og respekt for afgiftsneutralitetsprincippet.
  • Bekæmpelse af svig og misbrug: Domstolen fremhæver, at medlemsstaterne kan træffe foranstaltninger for at sikre korrekt opkrævning af moms og forhindre svig. Disse foranstaltninger skal dog være nødvendige og proportionale og må ikke underminere momssystemets effektivitet.

Anvendelse i den konkrete sag

Domstolen fandt, at det portugisiske krav om forudgående underretning til debitor var foreneligt med EU-retten, da det bidrog til at sikre korrekt opkrævning af moms og undgå svig, samtidig med at det ikke var for restriktivt for den afgiftspligtige leverandør.

Betydning for EU-retten

Dommen bekræfter medlemsstaternes mulighed for at fastsætte visse formkrav for at sikre korrekt momsopkrævning, men understreger samtidig, at disse krav skal være proportionale og respektere princippet om afgiftsneutralitet. Dommen giver vejledning om, hvordan disse principper skal afvejes i praksis.

Lignende afgørelser