Sag om ansvar for skade på trailer og dækning af bjærgningsomkostninger efter færdselsuheld
Dato
19. august 2022
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Claus Forum PetersenErik ØstergaardJørn Johansen
Parter
modDSV Road A/S (advokat Rasmus Alleslev Køie)
Sagen omhandler en tvist mellem Bon-Trans SRL (sagsøger), et rumænsk vognmandsfirma, og DSV Road A/S (sagsøgte), en del af DSV-koncernen, vedrørende ansvar for skader på en trailer efter et færdselsuheld i Frankrig i 2019, samt spørgsmål om modregning og forældelse.
Sagens Baggrund
Parterne indgik i januar 2018 en rammeaftale, "Transport Services Framework Agreement", hvor Bon-Trans skulle udføre transporter for DSV Road og levere køretøjer, mens DSV Road leverede trailere. Aftalen inkluderede en "Trailer Waiver"-ordning, der dækkede skader på trailere, som ikke var forårsaget af vognmandens uagtsomhed, mod et månedligt gebyr. Ordningen indebar et frafald af regreskrav for dækkede skader, men med en selvrisiko.
Den 16. marts 2019 skete et færdselsuheld på A1-motorvejen i Frankrig, hvor Bon-Trans' chauffør, Vladimir Matriuc, kørte en lastbil med en DSV Road-trailer. Chaufføren forklarede, at han betjente lastbilens GPS-system i mørke og mistede herredømmet over køretøjet, hvilket resulterede i, at lastbilen kørte i grøften og traileren blev totalskadet.
Økonomiske Krav og Modregning
Efter uheldet betalte Bon-Trans EUR 10.971,25 til bjærgningsselskabet Autocam for bjærgning af traileren. Bon-Trans krævede dette beløb refunderet af DSV Road, idet de mente, at traileren var udlånt af DSV, og bjærgningen derfor skete på DSV's vegne. Bon-Trans anerkendte dog en selvrisiko på EUR 3.500 i henhold til "Trailer Waiver"-aftalen, hvilket reducerede deres krav til EUR 7.471,25.
DSV Road modtog en faktura på EUR 20.083,88 fra leasingfirmaet N.V. ING Truck Lease Belgium S.A. som en "break-up penalty" for den totalskadede trailer. DSV Road modregnede dette beløb i Bon-Trans' tilgodehavende for fragt. Bon-Trans bestred DSV's ret til at modregne dette beløb og gjorde gældende, at deres underliggende fragttilgodehavende ikke var forældet, da DSV's modregning udgjorde en anerkendelse af gælden.
Bon-Trans' samlede påstand var, at DSV Road skulle betale EUR 27.555,13 (bestående af EUR 7.471,25 for bjærgning og EUR 20.083,88 for den modregnede "break-up penalty") med tillæg af renter.
Parternes Anbringender
-
Bon-Trans' anbringender:
- DSV er forpligtet til at betale bjærgningsudgifterne, da traileren var DSV's ejendom, og bjærgningen skete i DSV's interesse.
- Bon-Trans' ansvar er begrænset til selvrisikoen på EUR 3.500 i henhold til "Trailer Waiver"-ordningen, da skaden var en "accidental damage" og ikke skyldtes grov uagtsomhed.
- Chaufførens betjening af GPS under kørsel var lovlig efter fransk færdselslovgivning og udgjorde ikke uagtsomhed.
- DSV's modregning af "break-up penalty" var uberettiget, da DSV ikke havde lidt et erstatningsberettiget tab, og beløbet ikke var et adækvat surrogat for skaden.
- Bon-Trans' fragttilgodehavende var ikke forældet, da DSV's modregning udgjorde en anerkendelse af gælden, der afbrød forældelsesfristen i henhold til Forældelsesloven § 15 og CMRloven § 41, stk. 4.
-
DSV Road's anbringender:
- Bon-Trans' krav vedrørende traileren var forældet i henhold til CMRloven § 41, stk. 1 jf. stk. 2, litra c, da fragtkrav forældes efter 12 måneder.
- Chaufføren handlede uagtsomt ved at betjene GPS under kørsel i mørke og i et sving, hvilket førte til uheldet. Skaden var derfor ikke omfattet af "Trailer Waiver"-ordningen, som ikke dækker uagtsomhed.
- Bon-Trans bærer bevisbyrden for, at skaden skyldtes hændelighed og ikke uagtsomhed.
- DSV var berettiget til at modregne "break-up penalty"-beløbet, da det svarede til det tab, DSV led som følge af totalskaden på traileren, og modregningen var effektiv.
- Bjærgningen påhvilede Bon-Trans som ansvarlig for skaden, og DSV havde ikke godkendt bjærgningen eller dens omkostninger.
Sø- og Handelsretten fandt, at Bon-Trans' chauffør udviste uagtsomhed ved at betjene lastbilens GPS-system under kørsel i mørke og derved miste opmærksomheden og køre i grøften. Retten lagde vægt på chaufførens egen skriftlige erklæring og vidneforklaring.
Retten fastslog, at Bon-Trans som følge af chaufførens uagtsomhed var ansvarlig for de skader, der skete på DSV Road's trailer. Det blev bemærket, at den franske færdselsret og øvrige færdselsretlige regler, som Bon-Trans henviste til, ikke ændrede denne vurdering af uagtsomhed. Skaden blev ikke anset for at være omfattet af den mellem parterne aftalte "Trailer Waiver"-ordning, da skaden ikke kunne anses for "accidental" i ordningens forstand, når den skyldtes uagtsomhed.
Modregning af "Break-up Penalty"
Retten fandt, at DSV Road var berettiget til at modregne beløbet på EUR 20.083,88 ("break-up penalty") i Bon-Trans' tilgodehavende. Retten lagde til grund, at DSV Road i henhold til aftalegrundlaget med leasingselskabet var forpligtet til at betale dette beløb som følge af skaderne på den leasede trailer. Rettens sagkyndige dommere bemærkede, at kontraktvilkår af denne karakter er sædvanlige i branchen, hvilket den juridiske dommer tilsluttede sig. Udgiften svarede til det tab, DSV Road havde lidt, og tabet blev anset for adækvat. På denne baggrund fandt retten, at DSV Road var berettiget til at modregne kravet som sket, og der var ikke grundlag for at behandle spørgsmålet om forældelse af Bon-Trans' fragttilgodehavende.
Bjærgningsudgifter
Som en konsekvens af Bon-Trans' ansvar for skaderne på traileren skulle Bon-Trans endeligt betale de påløbne udgifter til bjærgning af traileren, som udgjorde EUR 10.971,25. Efter fradrag af selvrisikoen på EUR 3.500,00, som Bon-Trans havde anerkendt, var det resterende beløb EUR 7.471,25.
Selvrisiko for Beskadigelse af Gods
DSV Road havde anerkendt at skylde Bon-Trans EUR 1.500,00 vedrørende selvrisiko for beskadigelse af gods og havde betalt dette beløb inden hovedforhandlingen. Bon-Trans havde derfor krav på renter af dette beløb.
Afgørelse
DSV Road A/S frifindes for Bon-Trans SRL's hovedpåstand på EUR 27.555,13. DSV Road A/S tilpligtes dog at betale Bon-Trans SRL en årlig rente på 8,05 % af EUR 1.500,00 fra den 5. marts 2020 indtil den 21. april 2022. Bon-Trans SRL skal betale sagsomkostninger til DSV Road A/S på 25.000 kr., forrentet efter Renteloven § 8 a.
Part | Påstand | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (EUR) | Sagsomkostninger (DKK) |
---|---|---|---|---|
Bon-Trans SRL | Betaling af EUR 27.555,13 | Frifundet for hovedkrav | Renter af 1.500 | Betaler 25.000 |
DSV Road A/S | Frifindelse | Delvis medhold | 0 | Modtager 25.000 |
Lignende afgørelser