Sø- og Handelsretten: Afgørelse om transportskade på Lego-dele under multimodal transport – Ansvarsbegrænsning i henhold til NSAB 2000
Dato
16. juni 2020
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Mads Bundgaard LarsenLone Scheuer LarsenSøren Berg
Parter
modGEODIS DENMARK A/S (advokat Ulla Fabricius)
Lovreferencer
Sagen omhandlede et erstatningskrav rejst af Tryg Forsikring A/S (herefter "Tryg") mod Geodis Denmark A/S (herefter "Geodis") som vareforsikrer for Lego System A/S (herefter "Lego"). Kravet vedrørte en transportskade i form af vandskade på Lego-dele under en multimodal transport fra Kina til Tjekkiet, forestået af Geodis. Transporten foregik i henhold til en rammeaftale, "Logistics Services Agreement", mellem Lego og Geodis, som henviste til NSAB 2000.
Sagens Baggrund
Geodis forestod transporten af Lego-dele i en container fra Hong Kong til Kladno, Tjekkiet, via sø, bane og vej. Geodis viderekontraherede transporten til Cargo Container Line (del af Geodis-koncernen), som igen viderekontraherede til Cosco Shipping Line. Den sidste del af transporten fra Prag til Kladno blev udført af Metrans. Skaden, en vandskade, blev konstateret under losning i Kladno den 18. juli 2018, mens godset var i Geodis' varetægt.
Rammeaftalen mellem Lego og Geodis fastslog i punkt 5, 2. afsnit, at Geodis var fuldt ansvarlig for skade eller tab på produkter, mens de var i Geodis' eller en underleverandørs varetægt. Punkt 12.1 i rammeaftalen henviste til NSAB 2000's ansvarsbestemmelser, men med den præcisering, at aftalen skulle have forrang ved uoverensstemmelser. Desuden fremgik det, at ansvarsbegrænsninger ikke kunne påberåbes ved grov uagtsomhed.
Skadens Omfang og Tabsmindskning
Tryg krævede erstatning for 644.100 beskadigede Lego-dele til en værdi af 469.351,90 kr. Lego havde destrueret en del af de beskadigede dele forud for besigtigelse på grund af kontamineringsrisiko og strenge kvalitets- og hygiejnekrav. To surveyrapporter, en fra CRS (for Tryg) og en fra DPS (for Geodis), bekræftede vandskaden, men angav forskellige bruttovægte for det beskadigede gods (1.675,03 kg vs. 1.433,62 kg).
Lego fastholdt, at de beskadigede dele var totalskadede og ikke kunne videresælges eller genbruges, og at en dækningssalg ikke var mulig eller økonomisk forsvarlig. Rammeaftalen gav Lego eksklusiv ret til at beslutte, om dækningssalg skulle effektueres.
Parternes Påstande og Argumenter
Tryg påstod, at Geodis' ansvar ikke kunne begrænses, da skaden var forårsaget af grov uagtsomhed (container nedsænket i dybt vand) og/eller at Haag-Visby reglerne skulle finde anvendelse, hvilket ville medføre et højere ansvarsloft end NSAB 2000's 8,33 SDR pr. kg. Tryg argumenterede for, at skaden mest sandsynligt skete under søtransporten.
Geodis påstod frifindelse og bestred skadens omfang samt grundlaget for Trygs krav. Geodis anførte, at Tryg ikke havde bevist, at skaden skete under søtransporten, og at Haag-Visby reglerne ikke fandt anvendelse, bl.a. fordi Kina ikke havde ratificeret konventionen, og sørejsen ikke startede i en konventionsstat. Geodis fastholdt, at ansvaret skulle begrænses i henhold til NSAB 2000 § 22 til 8,33 SDR pr. kg bruttovægt, og bestred, at der var udvist grov uagtsomhed.
Sø- og Handelsretten fandt, at Geodis var ansvarlig for vandskaden på godset, da det var i deres kontraktuelle varetægt under den multimodale transport, jf. rammeaftalens punkt 12.1 og NSAB 2000 § 15, stk. 1 og § 16.
Ansvarsbegrænsning
Retten vurderede, at Tryg ikke havde løftet bevisbyrden for, at skaden var sket under søtransporten, og dermed kunne Haag-Visby reglerne ikke påberåbes. Retten fandt heller ikke grundlag for at statuere grov uagtsomhed fra Geodis' side, hverken i forhold til vandindtrængningen eller viderekontraheringen af transporten. Derfor skulle Geodis' ansvar begrænses i henhold til rammeaftalens udgangspunkt, som henviste til NSAB 2000 § 22 med et ansvarsloft på 8,33 SDR pr. kilo bruttovægt af det beskadigede gods.
Skadens Omfang og Tabsmindskning
Retten lagde til grund, at det gods, Tryg krævede erstatning for, var beskadiget af vandskaden, og at Lego havde opfyldt sin tabsbegrænsningspligt. Retten lagde vægt på, at rammeaftalen gav Lego eneret til at bestemme, om dækningssalg skulle iværksættes. Dog fandt retten, at Tryg ikke havde løftet bevisbyrden for, at bruttovægten af det beskadigede gods var højere end de 1.433,62 kg, som Geodis havde anført i deres surveyrapport.
Rettens Afgørelse
Retten tilkendte Tryg erstatning baseret på ansvarsbegrænsningen i NSAB 2000 § 22 og den lavere bruttovægt. Sagsomkostninger blev delvist tilkendt Tryg.
Part | Påstand | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (EUR) | Sagsomkostninger (DKK) |
---|---|---|---|---|
Tryg Forsikring A/S | 469.351,90 kr. | Delvis medhold | 14.577,18 | 27.920 |
Geodis Denmark A/S | Frifindelse | Delvis afvist | 0 | 0 |
Geodis Denmark A/S blev dømt til at betale 14.577,18 euro til Tryg Forsikring A/S med tillæg af procesrente i henhold til Renteloven § 3, stk. 2 fra den 19. december 2018. Derudover skulle Geodis Denmark A/S betale 27.920 kr. i sagsomkostninger til Tryg Forsikring A/S, forrentet efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser