Sø- og Handelsretten: Soundboks opnår beskyttelse mod produktefterligning og varemærkekrænkelse af Sumobox
Dato
28. maj 2025
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Pil Bredahl Sørensenretspræsident Mads Bundgaard LarsenTine Roed
Parter
modSharp Consumer Electronics Poland Sp. z o.o. (advokat Simon Tønners (prøve))
Sagen omhandler en tvist mellem Soundboks ApS (sagsøger) og Sharp Consumer Electronics Poland Sp. z.o.o. (sagsøgte) vedrørende påstået krænkelse af Soundboks' rettigheder til deres højttalere, Soundboks (generation 1-3), og tilhørende varemærker. Sagsøger påstod, at sagsøgtes højttalere, Sumobox og Sumobox Pro, krænker sagsøgerens ophavsret, markedsføringsret og varemærkerettigheder.
Sagsøgerens påstande og anbringender
Soundboks ApS nedlagde påstand om:
- Forbud mod markedsføring, salg og eksport af Sumobox-produkter i Danmark.
- Påbud om tilbagekaldelse og tilintetgørelse af produkter og markedsføringsmateriale.
- Forbud mod brug af "SUMOBOX" som varemærke for højttalere i Danmark.
- Betaling af 300.000 kr. med procesrente.
Sagsøger anbragte, at:
- Ophavsret: Soundboks højttalerne (Gen. 1-3) udgør originale brugskunstværker med fornøden værkshøjde, skabt gennem frie og kreative valg. Designet, herunder silhuet, kugleformede hjørner og hexagonmønster, er unikt og særegent.
- Markedsføringsret: Produktudseendet er beskyttet efter Markedsføringsloven § 3 og § 22 grundet stærk indarbejdelse og velkendthed. Sagsøgtes Sumobox-højttalere er nærgående efterligninger, der udnytter sagsøgerens goodwill og markedsposition illoyalt.
- Varemærkeret: Sagsøger besidder registrerede varemærkerettigheder til ordmærket "SOUNDBOKS", som er stærkt indarbejdet og velkendt. Sagsøgtes brug af "SUMOBOX" krænker disse rettigheder grundet forvekslingsrisiko og utilbørlig udnyttelse af særpræg.
Sagsøgtes påstande og anbringender
Sharp Consumer Electronics Poland Sp. z.o.o. påstod frifindelse og anbragte, at:
- Ophavsret: Soundboks-produkterne mangler fornøden værkshøjde til ophavsretlig beskyttelse, da designvalg er teknisk og funktionelt betingede. Eventuel designbeskyttelse er udløbet.
- Markedsføringsret: Soundboks har ikke dokumenteret tilstrækkeligt kommercielt særpræg eller markedsposition til beskyttelse efter markedsføringsloven. Der er væsentlige forskelle mellem Soundboks og Sumobox.
- Varemærkeret: "SOUNDBOKS" er deskriptivt og har snæver beskyttelse. "SUMOBOX" er tilstrækkeligt distinkt, og der er ingen forvekslingsrisiko. Sagsøgerens figurmærker for frontgitteret mangler særpræg og er ansøgt efter Sharps produkter kom på markedet.
- Erstatning: Sagsøgers krav er udokumenteret, og et eventuelt tilkendt beløb bør være mindre.
Oplysninger i sagen
Soundboks har solgt over 350.000 enheder globalt, heraf 60-70.000 i Danmark. De har investeret massivt i markedsføring og har en stærk tilstedeværelse på sociale medier. En markedsundersøgelse fra januar 2024 viste høj genkendelighed af Soundboks' design og en høj forvekslingsgrad med Sumobox. Soundboks har registreret ordmærket "SOUNDBOKS" i EU og Danmark. Sharp påbegyndte markedsføring af Sumobox i 2023 og har registreret "SUMOBOX" som EU-varemærke.
Retten afsagde dom den 28. maj 2025.
Rettens vurdering af ophavsret
Retten fandt ikke tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at Soundboks højttalerne (Gen. 1-3) udgør et værk af brugskunst i henhold til Ophavsretsloven § 1, stk. 1. Dette skyldes manglende præcis fastlæggelse af "værket" og fravær af en uafhængig sagkyndig bedømmelse af omfanget og kvaliteten af de frie og kreative valg.
Rettens vurdering af markedsføringsret
Retten fandt, at Soundboks højttalerne (Gen. 1-3) nyder markedsføringsretlig beskyttelse mod produktefterligning i Danmark i henhold til Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Dette skyldes produktets tilstrækkelige særpræg kombineret med en massiv markedsføringsindsats, der har skabt et væsentligt aftryk på det danske marked og et nyt delmarked for festhøjttalere.
Retten vurderede, at sagsøgtes Sumobox Pro fremstår som en nærgående efterligning af Soundboks Gen 3, idet dimensioner, materialevalg, farver, silhuet, de otte runde hjørner, hexagon-gitteret, "Pro panel"-navnet og emballagen udgør en bevidst efterligning. Sagsøgtes markedsføring af Sumobox Pro udgør en utilbørlig snyltning på Soundboks' markedsposition og goodwill.
Rettens vurdering af varemærkeret
Retten fandt, at "SOUNDBOKS" er et stærkt indarbejdet og velkendt varemærke for højttalere i Danmark. De to kendetegn, "SOUNDBOKS" og "SUMOBOX", fremtræder med tydelige ligheder i opbygning og lydlig udtale. Brugen af "SUMOBOX" uden rimelig grund udgør en utilbørlig udnyttelse af det velkendte varemærke "SOUNDBOKS"' særpræg og renommé i henhold til Varemærkeloven § 4, stk. 2, nr. 2.
Erstatning og sagsomkostninger
Sagsøgte blev tilpligtet at betale Soundboks 100.000 kr. i skønsmæssig erstatning for markedsforstyrrelse og vederlag, jf. Markedsføringsloven § 24, stk. 2 og § 24, stk. 3, samt Varemærkeloven § 43. Der blev ikke dokumenteret afsætningstab.
Sagsøgte blev endvidere pålagt at betale 215.500 kr. i sagsomkostninger til Soundboks ApS.
Domsslutning
Sharp Consumer Electronics Poland Sp. z.o.o. forbydes at markedsføre, sælge og eksportere de i bilag 1 og 2 afbildede produkter (Sumobox Pro og Sumobox) i og med virkning for Danmark. Sagsøgte påbydes at tilbagekalde produkter fra erhvervsmæssige kunder og tilintetgøre produkter på lager i Danmark. Sagsøgte påbydes at tilbagekalde og destruere fysisk markedsføringsmateriale og stoppe online markedsføring rettet mod Danmark. Sagsøgte forbydes at anvende "SUMOBOX" som varemærke for højttalere i Danmark.
Sharp Consumer Electronics Poland Sp. z.o.o. skal betale 100.000 kr. med tillæg af procesrente til Soundboks ApS og 215.500 kr. i sagsomkostninger.
Dommen er anket til Østre Landsret den 10. juni 2015.
Lignende afgørelser