Sø- og Handelsretten: Tvist om betaling af Demurrage, Detention og Storage (DDS) omkostninger i forbindelse med søfragt til Canada
Dato
21. maj 2024
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Per PalludanRetsformand Harald MicklanderThomas Martinussen
Parter
modTRECO A/S (advokat Henrik Hesselberg Frandsen)
Lovreferencer
Sagen omhandler en tvist mellem DHL Global Forwarding (Denmark) A/S (DHL) og TRECO A/S (Treco) vedrørende betaling af omkostninger for demurrage, detention og storage (DDS) i forbindelse med DHL's transport af postkasser for Treco til Canada. Treco påstod frifindelse, mens DHL krævede betaling af 1.781.982,67 kr. med tillæg af renter.
Baggrund for Transportaftalen
Treco, en metalproduktionsvirksomhed, indgik en aftale med DHL om søfragt af postkasser til deres kunde Post Canada. Treco havde tidligere haft problemer med DDS-omkostninger med en anden speditør og var derfor opmærksom på dette aspekt i forhandlingerne med DHL. DHL's tilbud af 30. juni 2022 inkluderede 4 dages fri kombineret demurrage, detention og storage på destinationen (Toronto) og henviste til "DHL Terms", som specificerede 3 dages fri detention og 2 dages fri demurrage, samt at storage blev afregnet per udlæg. Det fremgik også, at forfaldne beløb ville forrentes med 1,5% pr. måned.
Eskalering af Omkostninger og Kommunikation
I september 2022 opstod der flaskehalsproblemer i den canadiske transportsektor, især i Toronto, hvilket førte til øgede liggedage for containerne. DHL informerede Treco om situationen og den forhøjede risiko for DDS-omkostninger. Den 30. september 2022 oplyste DHL, at de samlede DDS-omkostninger var "over DKK 100.000". Treco accepterede den 7. oktober 2022 en aftale om at betale yderligere 300 USD pr. container for at opnå 10 dages fri detention, med forventning om, at DHL ville reducere de allerede påløbne omkostninger.
I november 2022 oplyste DHL, at DDS-omkostningerne var steget markant fra de tidligere nævnte 100.000 kr. til 1,8 mio. kr., hvilket frustrerede Treco, da de mente, at de ikke var blevet tilstrækkeligt informeret om den eskalerende situation. Treco bestred, at de skulle betale det fulde beløb, og argumenterede for, at DHL havde begået fejl og forsømmelser i planlægningen og håndteringen af transporterne, herunder manglende kontakt til en af Treco foreslået fragtfører, Clement Cartage Inc.
Parternes Hovedargumenter
DHL's påstande:
- Treco var forpligtet til at betale DDS i henhold til transportaftalen og DHL's standardvilkår, som tydeligt placerede risikoen for DDS hos Treco.
- De øgede DDS-krav skyldtes generelle flaskehalsproblemer i Canadas transportsektor, som DHL ikke havde kontrol over, og ikke DHL's fejl eller forsømmelser.
- DHL havde loyalt informeret Treco om situationen og risikoen for DDS og havde forhandlet betydelige reduktioner i DDS-raterne til fordel for Treco.
- Treco var bistået af en professionel rådgiver (Transport Partner), som burde have informeret dem om risikoen.
Treco's påstande:
- DDS-omkostningerne skulle ikke betales, hvis de skyldtes DHL's fejl eller forsømmelser, herunder manglende transportkapacitet og utilstrækkelig planlægning.
- DHL havde ikke tilstrækkeligt overblik over containerne og havde ikke loyalt varetaget Treco's interesser ved at undlade at kontakte Clement Cartage Inc. og ved at give vildledende oplysninger om omkostningernes størrelse.
- DHL's krav var udokumenteret, og den pålagte 5% kurssikring var ikke aftalt eller sædvanlig i branchen.
Sø- og Handelsretten gav DHL delvist medhold i sagen.
Rettens Vurdering af Aftalegrundlaget
Retten lagde til grund, at parterne havde aftalt, at DDS-omkostninger skulle opgøres og betales takstmæssigt i henhold til det takstark, som DHL fremsendte den 30. september 2022. Treco havde ikke gjort indsigelse mod denne opgørelsesmetode i den efterfølgende korrespondance. Rettens vurdering var, at Treco som udgangspunkt skulle betale DDS i henhold til den takstmæssige opgørelse, da det ikke var bestridt, at det anførte antal liggedage berettigede til betaling af DDS.
Vurdering af DHL's Fejl og Forsømmelser
Retten fandt, at de påløbne liggedage overvejende skyldtes generelle flaskehalsproblemer i havnen i Toronto og ikke fejl i DHL's planlægning eller illoyal adfærd. Det blev ikke bevist, at DHL eller deres undertransportører havde begået fejl, der medførte flere liggedage end nødvendigt. Selvom DHL burde have kontaktet Clement Cartage Inc., blev det ikke sandsynliggjort, at dette ville have ført til færre liggedage af betydning.
Retten vurderede endvidere, at Treco, bistået af Transport Partner, selv burde have kunnet beregne de forventede DDS-omkostninger ud fra det materiale, DHL fremsendte den 30. september 2022, som viste et potentielt beløb på ca. 542.000 kr. Retten fandt, at løbende orientering om udviklingen i DDS-omkostninger hverken kunne eller ville have givet Treco mulighed for at nedbringe antallet af liggedage i et omfang af betydning. DHL havde desuden loyalt forsøgt at begrænse Treco's tab ved at forhandle reducerede rater.
Kravets Størrelse og Renter
Kravets størrelse blev godtgjort ved den takstmæssige opgørelse pr. 24. november 2022, justeret for kursændringer og senere fakturaer. Retten fandt dog, at DHL's påstand om et 5% kurstillæg ikke var dokumenteret som et sædvanligt branchevilkår og blev derfor trukket fra kravet.
Afgørelse:
Part | Påstand | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) | Renter | Sagsomkostninger (kr.) |
---|---|---|---|---|---|
DHL | Betaling af 1.781.982,67 kr. | Delvist medhold | 1.697.126,35 | 1,5% pr. måned | 136.500 |
TRECO | Frifindelse | Afvist | 0 | 0 | 0 |
Treco A/S skal betale 1.697.126,35 kr. til DHL Global Forwarding (Denmark) A/S med tillæg af rente på 1,5% pr. måned af 1.650.115,13 kr. fra den 30. december 2022 og af 47.011,22 kr. fra den 2. marts 2023. Sagsomkostningerne på 136.500 kr. skal forrentes efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser