Sø- og Handelsretten: Sag om ansvar for temperaturskade på ost under transport
Dato
22. marts 2019
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
modDSV Road A/S (advokat Lissi Andersen Roost) og Sag BS-9740/2017-SHRTryg Forsikring A/S (advokat Morten Boe Svendsen)
Lovreferencer
Sagen omhandler et erstatningskrav vedrørende temperaturskade på et parti ost under en vejtransport fra Vejle til Aarhus Havn mellem den 14. og 17. juni 2019. Skaden opstod, da en kølecontainer, der skulle transportere osten ved +3°C, blev leveret og lastet med en indstillet temperatur på -20°C, hvilket resulterede i totalskadet gods til en værdi af DKK 696.258,67.
Parterne og deres roller
- Codan Forsikring A/S: Sagsøger, indtrådt i Arla Foods AMBA's krav efter udbetaling af erstatning.
- Arla Foods AMBA: Afskiber af osten, bestilte transporten.
- MSC Denmark A/S: Kontraktpart med Arla Foods for transporten, viderekontraherede opgaven.
- MSC Mediterranean Shipping Company SA: Rederiet, som MSC Denmark A/S agerede agent for i visse sammenhænge.
- Dania Connect A/S: Undertransportør for MSC Denmark A/S, viderekontraherede opgaven til SAH Transport.
- SAH Transport v/Søren Arnold Hansen: Undertransportør for Dania Connect A/S, udførte den konkrete vejtransport.
Kontraktuelle forhold og hændelsesforløb
Arla Foods bestilte transporten hos MSC Denmark A/S. En rammeaftale fra 2017 mellem Arla og MSC Denmark fastslog, at MSC Denmark var kontraktpart og ansvarlig for ydelser, uanset om de blev udført af tredjeparter. Aftalen henviste til Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelser (NSAB 2015) for speditøropgaver.
Det blev godtgjort, at Arla og MSC Denmark havde en aftale om, at kølecontainere skulle temperaturindstilles til den ønskede temperatur (+3°C) allerede ved udlevering fra terminalen i Aarhus, før lastning i Vejle. Dette var for at sikre korrekt temperatur, da Arla ikke havde ekspertise til selv at ændre indstillingen, og containeren ville stå med strøm over weekenden.
Containeren blev afhentet den 14. juni 2019 i Aarhus med en temperaturindstilling på -20°C. Arla lastede godset i Vejle og satte containeren til strøm, hvorefter den stod på Arlas terminal over weekenden. Den 17. juni 2019 blev det konstateret, at temperaturen var forkert, og godset var totalskadet.
MSC Denmark havde viderekontraheret transporten til Dania Connect, som igen viderekontraherede til SAH Transport. Dania Connect havde instruktionsbeføjelsen over SAH Transports chauffør. En intern procedure fra Dania Connect (”Trailerbytte” fra 2016) angav, at chaufføren skulle tjekke temperaturen ved afhentning, men det blev forklaret, at SAH Transports chauffør ikke var instrueret heri og ikke havde mulighed for at kontrollere temperaturen uden strøm.
Parternes anbringender
- Codan: MSC Denmark er ansvarlig, da de havde påtaget sig at indstille temperaturen korrekt inden udlevering. MSC Denmark handlede som selvstændig kontraktpart, ikke kun som agent. Konnossementsbetingelserne finder ikke anvendelse, og sagen er ikke forældet under NSAB 2015's 1-årsfrist eller Sølovens regler.
- MSC Denmark/Mediterranean: Hævdede at have handlet som agent for MSC Mediterranean, at konnossementsbetingelserne med 9 måneders forældelsesfrist og engelsk værneting skulle gælde, og at Arla selv var skyld i skaden ved ikke at kontrollere temperaturen ved lastning. Bestred aftale om forhåndsindstilling af temperatur.
- Dania Connect: Bestred ansvar over for MSC Selskaberne og gjorde gældende, at MSC Selskabernes krav var forældet. Hævdede, at Arla havde udvist egen skyld. Hvis ansvar, skulle SAH Transport friholde Dania.
- SAH Transport: Bestred ansvar og hævdede, at Dania Connect var den ansvarlige fragtfører med instruktionsbeføjelse. SAH Transport var ikke forpligtet til temperaturkontrol og havde ikke udstyr eller viden til det.
Sø- og Handelsretten afsagde følgende dom:
Forholdet mellem Codan og MSC Denmark/MSC Mediterranean
Retten fandt, at MSC Denmark A/S var kontraktpart i rammeaftalen med Arla Foods og ikke alene handlede som agent for MSC Mediterranean Shipping Company SA. Forholdet mellem Codan (indtrådt i Arlas krav) og MSC Denmark blev reguleret af NSAB 2015, ikke MSC Mediterraneans konnossementsvilkår. MSC Denmark/Mediterranean's påstand om afvisning blev derfor ikke taget til følge.
Det blev godtgjort, at der var indgået en aftale mellem Arla og MSC Denmark om, at kølecontainere skulle temperaturindstilles allerede ved udlevering fra APM Terminals. Da containeren ikke var temperaturindstillet som aftalt, påhvilede ansvaret for temperaturskaden på godset MSC Denmark i henhold til Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelser § 3 B, stk. 1 om speditørens ansvar for medkontrahenter.
Retten fandt, at kravet ikke var forældet, da forældelsesfristen på et år i henhold til Nordisk Speditørforbunds Almindelige Bestemmelser § 28 var overholdt.
Retten vurderede dog, at Arla Foods havde udvist egen skyld i forbindelse med skaden, idet Arlas chauffør efter læsning skulle have sat containeren til strøm og kontrolleret temperaturen, og Arlas personale var opmærksomme på tidligere problemer med temperaturindstilling. Erstatningsbeløbet blev derfor nedsat med 1/3.
MSC Mediterranean Shipping Company SA blev frifundet, da de ikke var involveret i den konkrete transport.
Forholdet mellem MSC Denmark og Dania Connect
Retten fandt det godtgjort, at Dania Connect var bekendt med aftalen mellem Arla og MSC Denmark om forhåndsindstilling af temperaturen. Selve temperaturindstillingen skulle foretages af terminalens personale efter instruktion fra MSC Denmark, mens den efterfølgende kontrol af temperaturen påhvilede Dania. Da Dania Connect ikke instruerede SAH Transports chauffører i at kontrollere temperaturen ved udlevering, blev Danias manglende temperaturkontrol tilregnet som groft uagtsomt.
MSC Denmarks krav mod Dania Connect blev ikke anset for forældet. Dania Connect skulle friholde MSC Denmark for halvdelen af det beløb, som MSC Denmark blev pålagt at betale til Codan (eksklusive sagsomkostninger).
Forholdet mellem Dania Connect og SAH Transport
Retten lagde til grund, at Dania Connect havde viderekontraheret transporten til SAH Transport og havde den direkte instruktionsbeføjelse over SAH Transports chauffør. Samarbejdsaftalen mellem Dania og SAH indeholdt ingen forpligtelse for SAH til at udføre temperaturkontrol. SAH Transport hverken kunne eller burde vide, at der forelå en aftale mellem Dania og Arla om, at chaufføren skulle foretage temperaturkontrol ved udlevering.
SAH Transport blev derfor frifundet for den af Dania nedlagte påstand.
Endelig afgørelse
- MSC Denmark A/S skal til Codan Forsikring A/S betale 450.000 kr. med tillæg af rente fra den 13. juni 2020.
- MSC Denmark A/S skal til Codan Forsikring A/S betale 91.100 kr. i sagsomkostninger.
- Codan Forsikring A/S skal til MSC Mediterranean Shipping Company SA betale 50.000 kr. i sagsomkostninger.
- Dania Connect A/S skal friholde MSC Denmark A/S for halvdelen af det beløb, som MSC Denmark er blevet pålagt at betale til Codan Forsikring A/S i sag BS-23642/2020-SHR (eksklusive sagsomkostninger).
- Dania Connect A/S skal til MSC Denmark A/S betale 43.600 kr. i sagsomkostninger.
- MSC Mediterranean Shipping Company SA skal til Dania Connect A/S betale 40.000 kr. i sagsomkostninger.
- SAH Transport v/Søren Arnold Hansen frifindes.
- Dania Connect A/S skal til SAH Transport v/Søren Arnold Hansen betale 90.000 kr. i sagsomkostninger.
Alle idømte beløb skal betales inden 14 dage og forrentes efter Renteloven § 8 a.
Lignende afgørelser