Command Palette

Search for a command to run...

Østre Landsret dømmer virksomhed for manglende sikkerhedsforanstaltninger ved aflæsning af grus

Sagstype

Dom

Dato

5. september 2019

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Instans

Østre Landsret, København

Beskrivelse

Arbejdsmiljø, aflæsning af grus ved brug af teknisk hjælpemiddel, tiptrailer, foretaget på terræn med for kraftig hældning, vogntog væltet med personskade til følge, T A/S (arbejdsgiver) ikke i besiddelse af brugsanvisning til trailer og oplysninger fra brugsanvisninger ikke gengivet i personalehåndbog, ikke planlagt eller tilrettelagt opgaven/arbejdet sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt, T A/S bøde 60.000 kr.

Bemærkning

Det kunne ikke føre til en anden vurdering, at F (ansat) var en erfaren chauffør, at det ikke var nærmere oplyst hvorfor vogntoget væltede eller at der var monteret tipindikator og bakkamera på vogntoget.

Anklagemyndigheden anklagede T A/S for overtrædelse af arbejdsmiljøloven i forbindelse med en arbejdsulykke den 2. februar 2017. En ansat chauffør, F, kom til skade, da et vogntog med tiptrailer væltede under aflæsning af grus på en byggeplads. Ulykken skete, fordi aflæsningen blev foretaget på terræn, der skrånede 8-10 grader, hvilket medførte, at trailerens tyngdepunkt blev forskudt, da en større mængde grus ikke gled af ladet.

Anklagemyndighedens påstand

Anklagemyndigheden påstod, at T A/S havde overtrådt Arbejdsmiljøloven § 38, stk. 1 og Arbejdsmiljøloven § 45, stk. 1, samt Bekendtgørelse om anvendelse af tekniske hjælpemidler § 4, Bekendtgørelse om anvendelse af tekniske hjælpemidler § 9, stk. 1 og Bekendtgørelse om anvendelse af tekniske hjælpemidler § 23, stk. 1, nr. 1. Dette skyldtes, at arbejdet ikke var planlagt eller tilrettelagt sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og det tekniske hjælpemiddel ikke blev anvendt forsvarligt. Anklagemyndigheden nedlagde påstand om en bøde på 60.000 kr.

T A/S's argumenter

T A/S nægtede sig skyldig og påstod frifindelse. Virksomheden fremhævede, at chaufføren, F, var yderst erfaren med 12 års ansættelse, fungerede som mentor for nye chauffører og havde medforfattet virksomhedens chaufførhåndbog. Virksomheden oplyste, at chaufføren var instrueret i at tippe på jævnt underlag og skulle kontakte kontoret, hvis terrænet ikke var egnet. Vogntoget var udstyret med en tipindikator ("svigermor"), der lyste grønt, når bilen holdt lige, samt et bakkamera. F forklarede, at indikatoren lyste grønt, og at han mente, at hældningen kun var få grader, og at ulykken skyldtes, at bilen sank ned i underlaget.

Næstved Ret frifandt T A/S med den begrundelse, at chaufføren var rutineret og instrueret, og at bilen var udstyret med tekniske hjælpemidler til sikker aflæsning. Retten fandt, at T A/S havde opfyldt sine forpligtelser efter Arbejdsmiljøloven kapitel 4 vedrørende instruktion og tilsyn, jf. Arbejdsmiljøloven § 83, stk. 3.

Østre Landsret ændrede byrettens dom og fandt T A/S skyldig.

Landsrettens begrundelse

Landsretten lagde til grund, at terrænet, hvor vogntoget væltede, skrånede 8-10 grader, hvilket væsentligt oversteg producentens anbefalede maksimale hældning på et par grader. Det blev også lagt til grund, at T A/S ikke var i besiddelse af trailerens brugsanvisning, og at informationen om maksimal hældning ikke var gengivet i virksomhedens personalehåndbog.

Landsretten fandt, at:

  • Opgaven ikke var planlagt eller tilrettelagt sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
  • Traileren ikke blev anvendt fuldt forsvarligt.
  • Det ændrede ikke ved vurderingen, at chaufføren var erfaren, eller at der var monteret tipindikator og bakkamera.

Dom og straf

T A/S blev idømt en bøde på 60.000 kr. i medfør af Arbejdsmiljøloven § 82, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 4, nr. 1, jf. stk. 6, jf. Arbejdsmiljøloven § 38, stk. 1, og Arbejdsmiljøloven § 45, stk. 1, samt Bekendtgørelse om anvendelse af tekniske hjælpemidler § 23, stk. 1, nr. 1, jf. § 4 og § 9, stk. 1.

Lignende afgørelser