Sag om midlertidigt forbud vedrørende varemærkekrænkelse (OK vs. Circle K)
Dato
22. september 2016
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Mads Bundgaard LarsenFlemming Bent LindeløvHenrik Gundelach
Parter
modCircle K Danmark A/S (advokat Jens Jakob Bugge)Indledning og
OK a.m.b.a. (herefter OK) anlagde sag mod Circle K Danmark A/S (tidligere Statoil Fuel & Retail, herefter Circle K) med påstand om, at Circle K skulle forbydes at anvende sit "K-logo" på pyloner og skilte ved salg af brændstof til køretøjer i Danmark. OK henviste til sine varemærkerettigheder og mente, at Circle K's brug af K-logoet udgjorde en krænkelse.
Parterne og deres mærker
- OK a.m.b.a.: Et landsdækkende andelsselskab, der har solgt brændstof siden 1960'erne og var Danmarks mest solgte benzinmærke i 2014. OK har registreret ordmærket "OK" og et figurmærke (rødt "OK" på hvid baggrund) i flere vareklasser siden 2004 og 2013. Mærket har en høj kendskabsgrad (92% hjulpet, 42% uhjulpet i 2015) og er massivt markedsført.
- Circle K Danmark A/S: Driver servicestationer, tidligere Statoil, opkøbt i 2012. Gennemførte en global rebranding til Circle K i efteråret 2015. Circle K anvender et primært horisontalt logo ("CIRCLE K") og et supplerende "K-logo" (et rødt K i en hvid cirkel på rød baggrund), som anvendes på pyloner og flag.
Sagens kerne og påstande
OK udtrykte bekymring for forveksling af logoerne i november 2015, efter Circle K's rebranding blev annonceret. Da Circle K afviste risikoen, indgav OK begæring om midlertidigt forbud den 31. marts 2016.
OK's påstand var, at Circle K's brug af K-logoet på pyloner/standere for salg af brændstof var i strid med Varemærkeloven § 4, stk. 1, Varemærkeloven § 4, stk. 2 (velkendt mærke), Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 18. OK argumenterede for vareidentitet og mærkelighed, der førte til forvekslingsrisiko eller association, samt snyltning på OK's goodwill.
Circle K nedlagde påstand om, at begæringen om forbud skulle nægtes fremme, subsidiært betinges af en sikkerhedsstillelse på 14.648.000 kr. Circle K bestred forvekslingsrisikoen og anførte, at OK's varemærker havde et snævert beskyttelsesomfang, og at K-logoet var en del af en global rebranding uden intention om at snylte.
Markedsundersøgelser
Begge parter fremlagde markedsundersøgelser, hvis resultater og validitet blev diskuteret af eksperter:
Undersøgelse | Udført af | Dato | OK's logo tilhørte K-logo (%) | Samme virksomhed (%) | Direkte forveksling (%) | Bredere forveksling (%) |
---|---|---|---|---|---|---|
OK's | Communication Research | Nov 2015 | 7 | 33 | N/A | N/A |
Circle K's | Institut für Demoskopie Allensbach | Juni/Juli 2016 | N/A | N/A | 2 | 13 |
OK's ekspert, lektor Lars Grønholdt, støttede OK's undersøgelses validitet. Circle K's ekspert, Anne Niedermann, kritiserede OK's undersøgelse for metodiske fejl og mente, at dens resultater ikke var valide, og at de påviste forvekslingsprocenter var for lave til at dokumentere forvekslingsrisiko.
Sø- og Handelsretten fandt, at OK's varemærker (ord- og figurmærke) var velkendte i Danmark og derfor nød udvidet beskyttelse i henhold til Varemærkeloven § 4, stk. 2. Retten konstaterede endvidere vareidentitet, da begge parter sælger brændstof til køretøjer.
Ved en helhedsvurdering af mærkernes lighed fandt retten dog ikke, at det var sandsynliggjort, at der forelå en forvekslingsrisiko i henhold til Varemærkeloven § 4, stk. 1 eller at der skabtes en sammenhæng mellem mærkerne som omfattet af Varemærkeloven § 4, stk. 2.
Retten lagde vægt på følgende:
- Visuelle og begrebsmæssige forskelle: Ordmærket "OK" består af to bogstaver, mens Circle K's K-logo er et grafisk udformet K i en cirkel, firkant og med en orange bjælke. Retten fandt ikke, at K-logoet indeholdt bogstavet "O" eller at OK's ordmærke gav eneret til at forhindre Circle K i at anvende en cirkel som grundform. OK's mærke har karakter af en anprisning ("okay"), hvilket ikke genfindes i Circle K's logo.
- Markedsundersøgelser: Retten fandt, at OK's markedsundersøgelse fra november 2015 ikke gav grundlag for en anden konklusion. Retten inddrog vidnet Anne Niedermanns forklaring om undersøgelsens opbygning og metodiske mangler.
- Markedsføringsloven: Retten fandt det heller ikke sandsynliggjort, at Circle K's brug af K-logoet udgjorde en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1 (god markedsføringsskik/snyltning) eller Markedsføringsloven § 18 (vildledende markedsføring/forveksling af kendetegn).
På denne baggrund blev OK a.m.b.a.'s anmodning om midlertidigt forbud nægtet fremme i henhold til Retsplejeloven § 413, nr. 2.
OK a.m.b.a. blev pålagt at betale sagsomkostninger til Circle K Danmark A/S på 500.000 kr., et beløb der dækkede Circle K's udgifter til markedsundersøgelse (16.500 Euro) og advokatomkostninger.
Anket til Østre Landsret sagsnr.: B-2306-16. Ændret den 8. november 2016.
Lignende afgørelser