Afgørelse om dækning af kost og transport ved sygeledsagelse under rejseforsikring
Dato
13. december 2023
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Delvis medhold
Firma navn
Bupa Global Designated Activity Company
Dokument
Lovreferencer
Sagen omhandler en rejseforsikringssag, hvor klageren søger kompensation for udgifter til forplejning og lokal transport for sig selv og sin medrejsende mand i forbindelse med datterens hospitalsindlæggelse under en ferie i december 2022.
Sagens baggrund
Klagerens datter blev syg og indlagt på hospitalet under en ferie, hvilket medførte en forlænget rejseperiode fra den oprindeligt planlagte hjemrejsedato den 22. december 2022 til den 29. december 2022. Klageren har fået dækket ekstra ophold og hjemrejsebilletter, men mener at have et tilgodehavende for kost- og transportudgifter.
Klagerens påstande og argumenter
Klageren påstår, at hun og den medrejsende mand er berettiget til "kompensation for forplejning og lokal transport til sygeledsagere" med et fast beløb på 250 kr. pr. dag. Hun mener, at dækningen skal omfatte 9 dage, fra datterens indlæggelse den 20. december 2022 til hjemrejsen den 29. december 2022. Klageren har oprindeligt opgjort kravet til 5.600 kr., hvor datteren skulle dækkes med halv takst. Hun fastholder, at hun ikke personligt har modtaget de omstridte penge, og at rejseselskabet har bekræftet, at kun flybilletter og overnatning er afregnet direkte mellem rejseselskabet og forsikringsselskabet.
Selskabets standpunkt og argumenter
Selskabet fastholdt oprindeligt, at alle berettigede omkostninger var betalt til klagerens rejseselskab, som derefter refunderede klageren. De fremlagde en faktura på 9.998 kr. fra rejseselskabet, som ifølge selskabet dækkede flyskifteomkostninger, hotelophold og daglige beløb. Selskabet anmodede gentagne gange om dokumentation for klagerens samlede udgifter, herunder kvitteringer for flybilletter, hotel og visumbetalinger, samt bevis for ekstra køb, hvilket klageren ikke fremlagde.
Efter nævnets sekretariats henvendelser erkendte selskabet en "fejlkommunikation" med rejseselskabet. De oplyste, at den betalte faktura på 9.998 kr. kun dækkede hotel- og flyomkostninger, og ikke det daglige beløb på 250 kr. for klageren og en ledsager. Selskabet erkendte herefter deres fejl og accepterede at refundere klageren for de daglige udgifter i henhold til forsikringsbetingelserne. De opgjorde dog kun erstatningen til 7 dage á 250 kr. for klageren, svarende til den forlængede rejseperiode, og afviste dækning for datteren, da hun ikke er en sygeledsager. Selskabet anførte desuden, at klagerens mand ikke var omfattet af policen.
Nævnets sekretariats henvendelser
Nævnets sekretariat anmodede selskabet om at fremlægge forsikringsbetingelserne og redegøre for relevante dækninger. De bad om en uddybning af forløbet omkring rejsen og datterens sygdom med datoer. Sekretariatet spurgte specifikt, om det var korrekt, at forsikringsbetingelserne i punkt 7.6 angiver, at udgifter til ledsagers forplejning og lokal transport kompenseres med et fast beløb på 250 kr. pr. døgn uden krav om dokumentation, og om klageren havde modtaget denne dækning. Endvidere bad sekretariatet om en uddybning af, hvad fakturaen på 9.998 kr. dækkede, og hvorfor selskabet mente, at betalingen til rejseselskabet havde "frigørende virkning" over for klageren. Sekretariatet bemærkede, at forsikringsbetingelserne ikke kræver, at en rejse skal være forlænget af sygdom/hospitalsindlæggelse for at yde dækning, og spurgte, hvorfor dækningen ikke startede fra datterens indlæggelsesdato den 20. december 2022. Endelig spurgte sekretariatet, hvorfor klagerens mand/kæreste, som er far til datteren, ikke var berettiget til dækning som en af de to mulige sygeledsagere i henhold til betingelsernes punkt 7.2, som ikke stiller krav om medforsikring.
Efter en gennemgang af sagen finder Ankenævnet, at selskabet skal betale kompensation til klageren og den medrejsende mand for 9 dages sygeledsagelse á 250 kr. pr. døgn, hvilket udgør i alt 4.500 kr. Kompensationen skal forrentes efter Forsikringsaftaleloven § 24.
Nævnet kan ikke kritisere selskabets afvisning af at yde kompensation til datteren.
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet har lagt vægt på følgende:
- Starttidspunkt for kompensation: Kompensation til sygeledsager i henhold til forsikringsbetingelsernes punkt 7.1 skal betales fra det tidspunkt, hvor datteren blev hospitalsindlagt, dvs. fra den 20. december 2022. Selskabet har ikke redegjort for, hvorfor de først ville yde kompensation fra den 23. december 2022, trods anmodning herom fra sekretariatet.
- Varighed af kompensation: Selskabet har ikke indhentet oplysning om, hvornår datteren kunne anses for rask, og hvornår grundlaget for kompensation til sygeledsager dermed ophørte. Nævnet har i den forbindelse henvist til, at selskabet har meddelt, at der ydes kompensation til den 29. december 2022, idet rejsen blev forlænget på grund af sygdom.
- Datterens status: Datteren er ikke en sygeledsager og er derfor ikke berettiget til "kompensation for forplejning og lokal transport til sygeledsagere".
Lignende afgørelser