Command Palette

Search for a command to run...

Alka Forsikring: Afvisning af ansvarsforsikring trods betalt restance og dagbøder

Dato

7. juni 2023

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Auto

Afgørelse

Klager medhold

Firma navn

Alka Forsikring

Dokument

Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og Forsikrings-Aktieselskabet Alka vedrørende tegning af en lovpligtig motoransvarsforsikring og erstatning for påløbne dagsgebyrer fra Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM).

Sagens baggrund og forløb

Klagerens tidligere ansvarsforsikring blev opsagt den 2. november 2022 på grund af manglende betaling. Den 6. november 2022 betalte klageren det skyldige beløb til det tidligere selskab samt fire dagbøder til DFIM på i alt 1.000 kr. Klageren havde herefter en frist på fem dage til at oprette en ny ansvarsforsikring.

Den 7. november 2022 forsøgte klageren at få genåbnet forsikringen hos det tidligere selskab, men dette blev afvist. Dagen efter, den 8. november 2022, kontaktede klageren Alka Forsikring for at tegne en ny ansvarsforsikring. En medarbejder hos Alka bekræftede angiveligt, at forsikringen straks ville blive oprettet, og at der ikke var problemer, da de skyldige beløb og dagbøder var betalt. Alka sendte samme dag en EDI-opsigelse til klagerens tidligere selskab og et tilbud om forsikring den 9. november 2022.

Den 14. november 2022 modtog klageren en skrivelse fra DFIM, der pålagde yderligere dagbøder på i alt 2.250 kr., da der fortsat ikke var registreret en forsikring på bilen. I perioden fra den 14. til den 21. november 2022 havde klageren flere samtaler med en anden medarbejder hos Alka, som angiveligt gav modstridende forklaringer om årsagen til den manglende forsikring og krav om genikrafttrædelse af forsikringen hos det tidligere selskab. Klageren betalte yderligere 4.000 kr. i dagbøder til DFIM den 21. november 2022 og tegnede en ansvarsforsikring hos et tredje forsikringsselskab den 22. november 2022.

Parternes påstande og argumenter

Klagerens påstand: Klageren anfører, at Alka Forsikring vildledte hende og forhalede processen, hvilket resulterede i unødvendige dagsgebyrer. Hun mener, at Alka burde have informeret hende korrekt den 8. november 2022 om de faktiske betingelser for tegning af forsikringen. Klageren kræver, at Alka kontakter DFIM for at rette fejlen og refunderer de 4.000 kr. i betalte dagsgebyrer.

Alka Forsikrings påstand: Alka fastholder, at de ikke indgik en forsikringsaftale med klageren, og at klageren derfor ikke var kunde hos dem. Selskabet anfører, at deres forretningsgang for tegning af forsikring for kunder, der er opsagt af tidligere selskaber, kræver, at alle DFIM-gebyrer og skyldige præmier til det tidligere selskab er betalt, og at forsikringsforholdet er genoptaget i det tidligere selskab. Alka hævder, at klageren blev informeret om disse betingelser den 8. november 2022, og at den manglende opfyldelse af betingelserne forhindrede forsikringens ikrafttræden. Alka afviser at have mulighed for at refundere de pålagte DFIM-gebyrer, da disse ikke udspringer af en forsikringsaftale med Alka, men af klagerens manglende lovpligtige ansvarsforsikring i den pågældende periode. Selskabet henviser til Færdselsloven § 105 og Færdselsloven § 106 som grundlag for lovpligtig ansvarsforsikring og DFIM's ret til at opkræve dagsgebyrer.

Nævnet finder, at selskabet på erstatningsretligt grundlag skal erstatte klageren dagsgebyrerne på 4.000 kr. fra 7. november 2022 til 22. november 2022. Beløbet forrentes efter Renteloven § 3, stk. 2, det vil sige 30 dage efter klagerens mail af 29. november 2022 til selskabet med anmodning om at få beløbet refunderet.

Begrundelse:

Nævnet udtaler, at klagerens bilforsikring hos hendes tidligere selskab ophørte den 2. november 2022 på grund af manglende præmiebetaling. Klageren betalte den skyldige præmie til det tidligere selskab og dagsgebyrerne for manglende ansvarsforsikring til DFIM den 6. november 2022. Den 7. november 2022 anmodede klageren det tidligere selskab om at gentegne forsikringen, hvilket blev afvist. Klageren kontaktede herefter det indklagede selskab, Alka, den 8. november 2022 for at tegne den lovpligtige ansvarsforsikring.

Alka sendte en EDI-opsigelse til det tidligere selskab den 8. november 2022 og et tilbud til klageren den 9. november 2022. Den 14. november 2022 modtog klageren et brev fra DFIM om, at hun fortsat blev pålagt dagsgebyrer, fordi der ikke var tegnet ansvarsforsikring. Klageren kontaktede Alka flere gange (den 14., 17., 18. og 21. november 2022) og blev henvist til det tidligere selskab, som dels oplyste, at hun ikke havde en forsikring, dels afviste at gentegne forsikringen. Klageren betalte de påløbne dagsgebyrer på 4.000 kr. den 22. november 2022 og tegnede forsikring hos et tredje forsikringsselskab.

Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1618 af 18. december 2018 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer m.v., § 1, stk. 1, at forsikringsselskaber, der udbyder ansvarsforsikring for motordrevne køretøjer, er forpligtet til at overtage forsikring for enhver forsikringspligtig, der vil underkaste sig selskabets forsikringsbetingelser, fastsat i overensstemmelse med den risiko, der overtages. Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens § 8, at der ikke kan tegnes forsikring, når forsikringstager for en tidligere forsikring skylder præmie, der er forfalden inden for de sidste to år, eller skylder dagsgebyr til DFIM.

Nævnet finder på den baggrund, at Alka var forpligtet til at tegne den lovpligtige ansvarsforsikring for klageren med ikrafttræden den 8. november 2022, da hun anmodede om forsikringen hos selskabet. Nævnet har blandt andet lagt vægt på, at klageren den 8. november 2022 ikke skyldte præmie eller dagsgebyrer. Nævnet har videre lagt vægt på, at selskabets yderligere betingelse i selskabets indtegningsregler om, at forsikringen skulle være genikraftsat hos det tidligere selskab, strider mod bekendtgørelsens § 1, stk. 1, hvorefter selskabet er "forpligtet til at overtage forsikringen".

Nævnet finder, at det ikke kan lægges klageren til last, at der påløb dagsgebyrer fra 7. november 2022 til 22. november 2022, hvor hun tegnede ansvarsforsikring hos et tredje forsikringsselskab. Nævnet har blandt andet lagt vægt på, at klageren anmodede selskabet om tegning af ansvarsforsikring den 8. november 2022, hvilket er inden for fem dage fra indbetalingen af de første skyldige gebyrer til DFIM. Der er ikke grundlag for at tilsidesætte klagerens forklaring om, at hun den 8. november 2022 fortalte selskabet, at det tidligere selskab havde afslået at genoptage forsikringen.

Nævnet har videre lagt vægt på, at klageren henvendte sig til selskabet den 14. november 2022, da hun modtog brev fra DFIM om, at hun fortsat blev pålagt dagsgebyrer, og at det var efter anvisning fra selskabet, at hun kontaktede det tidligere selskab den 17. november 2022 og 21. november 2022 om genoptagelse af forsikringen, hvilket det tidligere selskab ikke ville imødekomme.

Afgørelse:

Selskabet, Forsikrings-Aktieselskabet Alka, skal anerkende, at selskabet har været uberettiget til at stille som yderligere betingelse for at tegne ansvarsforsikringen, at forsikringen var genikraftsat hos det klagerens tidligere forsikringsselskab. Alka skal på erstatningsretligt grundlag erstatte klageren dagsgebyrerne på 4.000 kr. Beløbet forrentes efter Renteloven § 3, stk. 2, det vil sige 30 dage efter klagerens mail af 29. november 2022 til Alka med anmodning om at få beløbet refunderet.

Klagegebyret tilbagebetales.

Lignende afgørelser