Afvisning af dækning for stjålet elcykel: Klassificering som knallert
Dato
14. september 2022
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Familie
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Alm. Brand
Dokument
Sagen omhandler en klage over Alm. Brand Forsikring A/S' afvisning af at dække en stjålet el-cykel under en familieforsikring.
Sagens Baggrund
Klageren anmeldte den 23. marts 2022, at en Mate Bike X 250+ el-cykel, købt brugt i 2021, var blevet stjålet. Cyklen, der var produceret i 2019, har en motor på 250W og kan via et display indstilles til at køre op til 35 km/t. Klageren oplyser, at de før købet havde kontaktet forsikringsselskabet og fået oplyst, at en el-cykel med en motor på 250W og en maksimal hastighed på 25 km/t ville være dækket af indboforsikringen. Klageren fastholder, at de købte cyklen med henblik på at opnå dækning og ikke havde ændret hastigheden.
Parternes Påstande og Argumenter
Klageren ønsker, at den stjålne el-cykel dækkes af indboforsikringen. Klageren argumenterer for, at de blev vildledt af selskabet, da de fik oplyst, at cyklen ville være dækket, så længe den havde en 250W motor og en maksimal hastighed på 25 km/t. Klageren understreger, at de ikke har ændret cyklens hastighed, og at det er ulovligt at gøre det.
Forsikringsselskabet har afvist dækning med den begrundelse, at el-cyklen, på grund af dens evne til at køre op til 35 km/t, skal betragtes som en knallert og ikke en cykel. Selskabet henviser til Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr og Færdselsloven, som definerer en cykel og en knallert. Ifølge selskabets forsikringsbetingelser er motordrevne køretøjer ikke omfattet af indboforsikringen. Selskabet fastholder, at de korrekt har informeret klageren om betingelserne for dækning af el-cykler og afviser at have ydet fejlagtig rådgivning. Selskabet bemærker desuden, at cyklens nyværdi på ca. 24.000 kr. overstiger den standarddækning på 20.303 kr. for cykler, som forsikringen tilbyder, medmindre dækningen er udvidet.
Relevant Dokumentation
Sagen er baseret på en række bilag, herunder klageskemaet af 29. april 2020, selskabets redegørelse af 20. maj 2022, klagerens svar af 24. juni 2022, købsfaktura af 15. oktober 2018, skadesanmeldelse af 23. marts 2022, samt korrespondance mellem parterne og MateBike Danmark vedrørende cyklens specifikationer. Der er også fremlagt fotos af cyklen og låsebevis.
Klageren får ikke medhold i sin klage. Ankenævnet for Forsikring finder ikke grundlag for at pålægge forsikringsselskabet at dække den stjålne el-cykel.
Begrundelse
Ankenævnet har lagt vægt på, at klagerens Mate Bike X 250+ el-cykel var forsynet med en motor, der kan yde 250 W og er i stand til at køre 35 km/t. Ifølge Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr § 27, stk. 2 og 3, må en el-hjælpemotor højst have en effekt på 250 W og kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder. Da den pågældende cykel kan køre over 25 km/t, opfylder den ikke betingelserne for at være en cykel i henhold til denne bekendtgørelse.
Køretøjet klassificeres i stedet som en knallert, specifikt en stor knallert, da den kan køre over 30 km/t, jf. Færdselsloven § 2, nr. 7. Forsikringsbetingelserne for indboforsikringen (punkt 2.1.1) undtager "motordrevne køretøjer" som defineret i Færdselsloven fra dækning. En knallert er et motordrevet køretøj, og er derfor ikke omfattet af indboforsikringen.
Nævnet finder desuden, at klageren ikke har bevist, at selskabet har ydet fejlagtig eller mangelfuld rådgivning om forsikringens dækning. Selskabet har oplyst, at de telefonisk informerede klageren om, at en el-cykel højst måtte have en effekt på 250 W og kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder for at være dækket. Selvom nævnet bemærker, at forsikringsbetingelserne kunne fremstå klarere vedrørende definitionen af en el-cykel og et motordrevet køretøj, ændrer dette ikke ved sagens udfald. Klagerens øvrige anbringender kan ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser