Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af dækning for afbestilt rejse grundet Covid-19 og rejseselskabets konkurs

Dato

6. april 2022

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Rejse

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

hf-forsikring

Dokument

Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og HF Forsikring g/s vedrørende dækning under en rejseforsikring med afbestillingsdækning, efter en pakkerejse til Sydafrika blev afbestilt grundet Covid-19, og rejseselskabet efterfølgende gik konkurs.

Sagens baggrund

Klageren bestilte en pakkerejse til Sydafrika den 11. marts 2020 med planlagt afrejse den 14. juli 2020. Rejsen blev afbestilt den 8. april 2020 på grund af Covid-19-pandemien. Ved bestillingen garanterede rejseselskabet, at rejsens pris kunne refunderes op til 30 dage inden afgang. Efter afbestillingen gik rejseselskabet konkurs, og det viste sig, at de ikke var medlem af Rejsegarantifonden.

Klagerens påstande og argumenter

Klageren kræver refusion af rejseudgifterne på 50.558 kr. i henhold til sin afbestillingsforsikring. Klageren anfører, at betingelserne for dækning er opfyldt, idet afbestillingen skyldtes Covid-19, og Udenrigsministeriet frarådede indrejse til destinationen. Klageren modtog et "plaster på såret" på 25.000 kr. fra selskabet, men ønsker fuld dækning.

Selskabets påstande og argumenter

Selskabet afviste oprindeligt dækning med henvisning til, at der var tale om en pakkerejse, og at den rejsende i henhold til Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer § 15, stk. 2 havde ret til tilbagebetaling fra rejseselskabet ved uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder. Selskabet fastholdt, at årsagen til det tabte beløb var rejseselskabets konkurs, og ikke at Udenrigsministeriet frarådede indrejse til destinationen. Selskabet henviste desuden til forsikringsbetingelsernes krav om, at en afbestilling på grund af Udenrigsministeriets frarådning skal ske "umiddelbart inden afrejse". Da rejsen blev afbestilt mere end 3 måneder inden afrejsen, var denne betingelse ikke opfyldt. Selskabet udbetalte dog en kulanceerstatning på 25.000 kr. på grund af forståelse for klagerens situation.

Nævnet finder ikke grundlag for at kritisere selskabets afgørelse, og klageren får derfor ikke medhold i sin klage.

Ankenævnet har lagt vægt på to hovedpunkter i forsikringsbetingelserne:

  • Punkt 22.11 (Epidemi): Forsikringen dækker, hvis ferierejsen ikke kan påbegyndes som følge af en epidemi i det land/område, rejsen er bestilt til. Nævnet bemærker, at Verdenssundhedsorganisationen (WHO) erklærede Covid-19 for en global pandemi den 11. marts 2020, hvilket var på bestillingstidspunktet for rejsen. Pandemien bestod fortsat på den planlagte afrejsedato den 14. juli 2020. Den hændelse, der kunne udgøre en dækningsberettigende årsag (pandemien), var således allerede indtruffet, da afbestillingsdækningen trådte i kraft. Dette betyder, at betingelsen for dækning under punkt 22.11 ikke var opfyldt, da skaden ikke var uforudsigelig på tidspunktet for dækningens ikrafttræden.

  • Punkt 22.12 (Udenrigsministeriets frarådning): Forsikringen dækker, hvis ferierejsen ikke kan påbegyndes som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder indrejse eller har anbefalet evakuering. Det er dog en betingelse for erstatning, at beslutning om afbestilling træffes "umiddelbart inden afrejsen". Da rejsen blev afbestilt den 8. april 2020, mere end 3 måneder inden den planlagte afrejsedato den 14. juli 2020, er beslutningen om afbestilling ikke truffet "umiddelbart inden afrejsen". Derfor er betingelsen for dækning under punkt 22.12 heller ikke opfyldt.

Nævnet bemærker desuden, at Covid-19-pandemien på afbestillingstidspunktet var uforudsigelig, og det var ikke allerede den 8. april 2020 muligt at forudse, hvordan mulighederne for at rejse ville være den 14. juli 2020. Dette ændrer dog ikke ved de ovenstående betingelser i forsikringsaftalen.

Lignende afgørelser