Sag om afbestillingsforsikring: Uenighed om fortolkning af forsikringsbetingelser og hjemmesidevejledning under Corona-pandemien
Dato
17. marts 2021
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Alka Forsikring
Dokument
Sagen omhandler en klage fra en forsikringstager mod Forsikrings-Aktieselskabet Alka vedrørende afslag på dækning under en rejseforsikring med afbestillingsdækning. Tvisten drejer sig om tidspunktet for afbestilling af en rejse til Gran Canaria i april 2020 og selskabets information på dets hjemmeside under COVID-19-pandemien.
Sagens faktiske omstændigheder
Klageren havde planlagt en rejse til Gran Canaria fra den 4. til 11. april 2020 med sine to børn, inklusive leje af lejlighed og køb af flybilletter. Inden afrejsedatoen ændrede Udenrigsministeriet sin rejsevejledning og frarådede alle unødvendige rejser til Spanien grundet Coronasituationen. Klageren afbestilte rejsen den 15. marts 2020. Flybilletterne var købt online uden mulighed for ændring eller afbestilling, og kun et ubetydeligt gebyr blev refunderet. Udlejeren af ferieboligen anså situationen som force majeure og refunderede ikke betalingen.
Parternes hovedpåstande og centrale argumenter
Klageren anmeldte skaden den 29. marts 2020 og krævede erstatning for hele udgiften til den aflyste rejse (flybilletter og leje af feriebolig). Klageren argumenterede for, at Alkas hjemmeside på tidspunktet for afbestilling var misvisende. Hun forstod vejledningen således, at Alka ikke ønskede at blive kontaktet før 72 timer inden afrejse på grund af ekstraordinær travlhed, men at kunder, der var nødt til at aflyse på grund af Corona, skulle kontakte rejseudbyderen og afbestille rejsen, inden de henvendte sig til Alka. Hun mente, at det var indlysende, at rejsen ikke kunne gennemføres, uanset afbestillingstidspunktet.
Selskabet afviste dækning med henvisning til forsikringsbetingelsernes afsnit 24.1.11, som angiver, at afbestilling tidligst kan ske 24 timer før planlagt afrejse (udvidet til 72 timer under Corona). Selskabet fastholdt, at deres betingelser var klare og tydelige, og at forsikringstageren selv bærer risikoen for ikke at have sat sig ind i vilkårene. Selskabet fremlagde skærmbilleder af hjemmesiden fra den 13. marts 2020, som ifølge dem tydeligt fremhævede, at man ikke selv skulle aflyse rejsen, og at man skulle kontakte Alka Rejseservice 72 timer inden rejsestart.
Nævnet finder, at klageren ikke er berettiget til afbestillingsdækning for rejsen til Gran Canaria. Nævnet lægger vægt på, at det fremgår af forsikringsbetingelserne, at det er en betingelse for dækning, at rejsen tidligst afbestilles 24 timer inden afrejse. Selskabet havde i forbindelse med COVID-19 udvidet dette vilkår til 72 timer inden afrejse.
Nævnet har også lagt vægt på, at det af selskabets hjemmeside fremgik med fremhævet tekst, at kunderne ikke selv skulle afbestille deres rejse, og at man skulle kontakte selskabet 72 timer inden rejsens start.
Nævnet finder, at selskabet med teksten på hjemmesiden ikke har handlet på en sådan måde, at nævnet på erstatningsretligt grundlag kan pålægge selskabet at dække den afbestilte rejse. Nævnet kan derfor ikke kritisere selskabets afgørelse.
Klageren får ikke medhold.
Lignende afgørelser