Command Palette

Search for a command to run...

Klage over opkrævning af fuld tilslutningsafgift ved overgang fra bygas til fjernvarme

Dato

3. oktober 2001

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Varmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Tilslutningsafgift ved tilslutning af bygaskunder til fjernvarme

Sagen omhandler en klage fra en forbruger over Energitilsynets afgørelse af 15. februar 2001, som fandt det rimeligt, at Kolding Områdets Energiselskab (KOE) opkrævede fuld tilslutningsafgift fra bygaskunder, der ønskede at skifte til fjernvarme. Klagen blev indbragt for Energiklagenævnet af forbrugeren.

Energitilsynets oprindelige afgørelse

Energitilsynet havde behandlet sagen i henhold til Varmeforsyningsloven og fandt, at det ikke var urimeligt at opkræve fuld tilslutningsafgift. Dette skyldtes, at en tidligere tilslutningsrabat, der blev ydet i henhold til Varmeforsyningslovens § 20, stk. 5 (tidligere § 20, stk. 2), kun var gældende i en begrænset periode og nu var ophørt. Energitilsynet fremhævede, at tilslutningsafgiften ikke var omfattet af Bekendtgørelse om tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg § 11, stk. 2, da der ikke var tilslutningspligt til fjernvarmeforsyningen. På denne baggrund fandt tilsynet ikke, at KOE's opkrævning af fuld tilslutningsafgift var urimelig, jf. Varmeforsyningslovens § 21, stk. 4.

Klagerens anbringender

Klageren anførte flere punkter i sin klage:

  • KOE's udtalelser i aviserne i 1996 om en potentiel nedlæggelse af bygassen fungerede som et præklusivt proklama over for gaskunderne, selvom beslutningen om nedlæggelse ikke var truffet på det tidspunkt.
  • KOE afslog en nedsættelse af tilslutningsafgiften med den begrundelse, at de ikke kunne tilgodese én gruppe på en andens bekostning.
  • Bygaskunderne havde allerede betalt tilslutningsafgift til et kollektivt forsyningsnet, og Energitilsynet havde ikke forholdt sig hertil eller til lokal præcedens.
  • Klageren undrede sig over, at en energiforsyning måtte opkræve tilslutningsafgift flere gange og henviste til, at Kolding Elektricitetsværk holdt alle forbrugere skadesløse ved skift fra jævnstrøm til vekselstrøm.

Sagens baggrund og KOE's praksis

I 1995/96 gennemførte KOE en kampagne for at tiltrække flere fjernvarmekunder, herunder bygaskunder, med tilbud om en rabat på 15.000 kr. og op til 4.000 kr. for gammelt udstyr. Med et statstilskud på 4.000 kr. kunne tilslutningsomkostningerne reduceres til 2.000 kr. Betingelsen var tilslutning inden 1. juni 1996. I foråret 1999 meddelte KOE's repræsentantskab, at bygasforsyningen ville blive nedlagt ved udgangen af fyringssæsonen 2004/2005 på grund af et vigende kundegrundlag, hvilket gav bygaskunderne ca. seks års frist til at skifte varmeforsyning. KOE har desuden etableret en finansieringsordning for kunder, der skifter til fjernvarme, hvor lånet afvikles over 3-4 år ved fortsat betaling af det beløb, der tidligere blev betalt for gas. Kolding Kommune har bekræftet, at ingen af de berørte ejendomme er pålagt tilslutningspligt til fjernvarmeforsyning.

KOE's priser og betingelser er anmeldt til Energitilsynet i overensstemmelse med Varmeforsyningslovens § 21, stk. 1. Gas- og Varmeprisudvalget havde i et notat fra september 1995 tilkendegivet, at værker i en periode kunne tilbyde nye forbrugere tilslutning til lavere priser eller uden tilslutningsafgift, så længe det ikke gjorde det dyrere for de øvrige forbrugere. Konkurrenceankenævnet havde i en kendelse af 22. juni 1998 også fundet, at forskellige vilkår i en introduktionsperiode ikke tilsidesatte lighedsgrundsætningen.

Energiklagenævnet har behandlet klagen over Energitilsynets afgørelse vedrørende tilslutningsafgiften for bygaskunder, der skifter til fjernvarme.

Energiklagenævnets vurdering

Nævnet fandt ikke, at KOE-Gas' beslutning fra 1999 om at lukke bygasforsyningen i 2005 forpligtede KOE-Varme til at tilbyde bygaskunderne en reduceret tilslutningsafgift ved overgang til fjernvarme. Det blev bemærket, at der ikke er tilslutningspligt til fjernvarme for de berørte ejendomme. Nævnet lagde vægt på, at den tidligere rabatkampagne i 1995/96 var en tidsbegrænset ordning, og at KOE havde informeret om dette.

Afgørelse

Energiklagenævnet stadfæstede Energitilsynets afgørelse af 15. februar 2001. Afgørelsen er truffet i henhold til Varmeforsyningslovens § 26.

Lignende afgørelser