Command Palette

Search for a command to run...

Præmiestigning på bilforsikring: Klage over manglende gennemsigtighed og utilstrækkelig forklaring

Dato

18. maj 2021

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Auto

Afgørelse

Selskab medhold

Firma navn

LB Forsikring

Dokument

Denne sag omhandler en klage over en markant præmiestigning på en bilforsikring hos LB Forsikring A/S. Klageren, der har haft bilforsikring hos selskabet siden den 29. januar 2019, modtog den 20. november 2020 et varsel om, at den årlige præmie for bilforsikringen ville stige fra 4.246 kr. til 7.923,62 kr. med virkning fra den 1. januar 2021, hvilket svarer til en stigning på 87 %.

Klagerens påstande og argumenter

Klageren udtrykte stor utilfredshed med præmiestigningen og den manglende gennemsigtighed i selskabets begrundelse. Klageren anførte, at der ikke var sket ændringer i dennes personlige forhold, der kunne retfærdiggøre en så drastisk prisforhøjelse. Klageren ønskede en konkret og forståelig forklaring på stigningen, som relaterede sig til dennes specifikke situation, og fandt selskabets generelle vendinger utilstrækkelige og uacceptable. Klageren mente, at selskabet havde spillet med 'fordækte kort' og at gennemsigtighed ikke havde været på dagsordenen.

Selskabets argumenter

LB Forsikring A/S fastholdt præmiestigningen og anførte, at den var varslet korrekt i overensstemmelse med forsikringsbetingelsernes punkt K ('Forsikringens varighed og opsigelse') og punkt J ('hvornår kan LB Forsikring ændre vilkår og priser'). Selskabet forklarede, at stigningen skyldtes en ændring af bilforsikringsproduktet for både nye og eksisterende medlemmer, hvor prisen nu beregnes ud fra en ny og mere kompleks tariferingsmodel med mange parametre. Selskabet nævnte, at bilens alder (klagerens bil er fra 2019) og drivmiddel (elbil) havde betydning, da elbiler i den gamle model var prissat væsentligt lavere end den statistiske risiko tilsagde. Selskabet henviste desuden til Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører § 19 som grundlag for deres orientering om opsigelsesmuligheder.

Præmieændring

PeriodePræmie (kr.)
20204.246,00
20217.923,62

Ankenævnet for Forsikring afgør, at klageren ikke får medhold i sin klage.

Nævnet fandt ikke grundlag for at kritisere selskabets præmiestigning. Det fremgår af forsikringsbetingelsernes punkt 15.K, at selskabet kan opsige forsikringen med en måneds varsel til den årlige forfaldsdato. Selskabet er tilsvarende berettiget til at varsle præmieforhøjelser med samme varsel, hvilket også fremgår af forsikringsbetingelsernes punkt 15.J. Nævnet bemærker, at et forsikringsselskab i almindelighed er berettiget til at opkræve den præmie, som findes er rigtig i forhold til en given risiko.

Ankenævnet fandt heller ikke grundlag for at kritisere selskabets begrundelse for præmiestigningen. Nævnet vurderede, at selskabets begrundelse i hovedtræk var egnet til at give en forståelse af baggrunden for beslutningen. Det blev dog bemærket, at det havde været hensigtsmæssigt, hvis selskabet allerede i det oprindelige brev af 20. november 2020 havde oplyst om betydningen af bilens alder og det forhold, at der er tale om en elbil.

Lignende afgørelser