Afgørelse vedrørende erstatning for ødelagte rejsedøgn efter sygdom under rejse
Dato
6. november 2019
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Privatsikring
Dokument
Denne sag omhandler en klage over en rejseforsikrings erstatningsopgørelse i forbindelse med akut sygdom under en rejse til udlandet.
Sagens faktiske omstændigheder
Klageren blev akut syg på en rundrejse i udlandet den 2. april 2019, dagen efter ankomst. Han blev indlagt på hospitalet i en uge frem til den 7. april 2019. Efter udskrivelsen kunne klageren og hans ægtefælle ikke slutte sig til deres rejsegruppe, der var i bjergene, grundet sygdommens art (infektion i udposning på tyktarmen) og behov for efterfølgende kontroller. De opholdt sig derfor på et hotel i byen frem til den planlagte hjemrejsedato den 16. april 2019.
SOS International A/S dækkede omkostninger i forbindelse med sygdommen og opholdet i byen. Selskabet anerkendte den 20. maj 2019 at udbetale en erstatning på 39.508,80 kr., som dækkede behandlingsudgifter, telefon, hotel efter udskrivelse, seks måltider og erstatning for ødelagte rejsedøgn til klageren for perioden fra den 3. april til og med den 15. april 2019, svarende til 13 døgn.
Klagerens påstande og argumenter
Klageren klagede over, at:
- Kun han selv, og ikke hans ægtefælle, var berettiget til erstatning for ødelagte rejsedøgn.
- Erstatningen kun omfattede 13 ud af 17 ødelagte rejsedøgn.
Klageren mente, at det var sygdommens art, og ikke forsikringsbetingelserne, der burde afgøre, om der ydes fuld refusion for rejsen for både ham og hans ægtefælle. Han ønskede fuld erstatning for rejsen for både sig selv og sin ægtefælle.
Selskabets påstande og argumenter
Selskabet fastholdt, at erstatningen var opgjort korrekt i overensstemmelse med deres forsikringsbetingelser. De henviste til følgende punkter i betingelserne:
- 19.0 Erstatningsdøgn: Angiver, at erstatning pr. ødelagt rejsedøgn udbetales til skadelidte, der er ramt af akut sygdom eller tilskadekomst. Dog udbetales erstatning til alle sikrede personer ved rejseafbrydelse eller hjemtransport.
- 19.2 Opgørelse af antal rejsedøgn: Angiver, at antallet af ødelagte rejsedøgn opgøres fra kl. 00 døgnet efter første lægebesøg, og at der ikke ydes erstatning for hjemrejsedagen.
- 19.3 Erstatning: Præciserer, at erstatning pr. ødelagt rejsedøgn udbetales til skadelidte, og at der ikke udbetales erstatning for medrejsende, men kun for skadelidte.
Selskabet argumenterede, at da klagerens første lægebesøg var den 2. april, kunne godtgørelse først ydes fra den 3. april. Da der ikke ydes godtgørelse for hjemrejsedagen, kunne godtgørelse kun ydes frem til den 15. april 2019. Vedrørende ægtefællen anførte selskabet, at der efter forsikringsbetingelserne ikke kan ydes godtgørelse for ødelagte feriedøgn til andre end skadelidte, medmindre skadelidte er blevet hjemtransporteret eller hjemkaldt, hvilket ikke var tilfældet her.
Nævnet finder efter en gennemgang af sagen ikke grundlag for at kritisere selskabets afgørelse. Ankenævnet har lagt vægt på, at klagerens første lægebesøg var den 2. april 2019. Ifølge forsikringsbetingelserne kan kompensation for ødelagte feriedøgn tidligst ydes fra døgnet efter første lægebesøg. Derudover ydes der ikke kompensation for hjemrejsedagen. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at forsikringsbetingelsernes punkt 19.0 og 19.3 klart angiver, at erstatning for ødelagte rejsedøgn alene ydes til den skadelidte. Dette betyder, at klagerens ægtefælle ikke er berettiget til erstatning for ødelagte rejsedøgn. Som følge heraf får klageren ikke medhold.
Lignende afgørelser