Holstebro Kommune frifindes i sag om dækning af underskud ved lukning af Nyborgskolen
Sagstype
Almindelig civil sag
Status
Appelleret
Dato
12. oktober 2017
Sted
Retten i Holstebro
Sagsemner
ForvaltningsretSociale forhold og sundhedsforholdUndervisning og forskning
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Sagen omhandler et krav fra Region Syddanmark mod Holstebro Kommune om betaling af en forholdsmæssig andel af underskuddet i forbindelse med lukningen af Nyborgskolen, en specialskole for hørehæmmede elever med tilknyttet skolehjem.
Sagens Baggrund
Nyborgskolen var en specialskole for hørehæmmede elever i alderen 16-19 år. Fra 2010 faldt elevtallet markant, primært på grund af nye operative indgreb (cochlear implant) og et billigere, statsfinansieret konkurrerende tilbud (Castberggård). Dette førte til et akkumuleret underskud.
Region Syddanmark besluttede at lukke Nyborgskolen i juli/august 2013. En stor del af udgifterne ved lukningen skyldtes løn til tjenestemandsansatte lærere, som havde krav på løn i op til tre år efter afskedigelsen.
Holstebro Kommune havde elever tilknyttet Nyborgskolen i skoleårene 2010/2011 og 2011/2012.
Parternes Påstande
Region Syddanmarks Påstand
Region Syddanmark påstod, at Holstebro Kommune skulle tilpligtes at betale 909.825 kr. med tillæg af procesrente fra sagens anlæg.
Holstebro Kommunes Påstand
Holstebro Kommune påstod i første række frifindelse og i anden række frifindelse mod betaling af et af retten fastsat mindre beløb end det påstævnte.
Sagens Oplysninger og Argumentation
Region Syddanmarks Argumentation
Region Syddanmark gjorde gældende, at Holstebro Kommunes finansieringspligt for Nyborgskolens undervisningstilbud og elevhjem fulgte af offentligretligt grundlag, herunder Specialundervisningsloven § 1, stk. 2 og Udgiftsbekendtgørelsen § 2, stk. 1. De henviste til, at alle udgifter i forbindelse med specialundervisning på regionale tilbud påhviler kommunerne, og at dette også omfatter underskud ved lukning.
Regionen argumenterede for, at principperne i Region Syddanmarks rammeaftale for 2013, som regulerede efterregulering ved lukning af tilbud, skulle finde anvendelse, selvom Holstebro Kommune ikke formelt var part i aftalen. De mente, at rammeaftalen udfyldte det offentligretlige lovgrundlag og var en integreret del af aftalegrundlaget, da Holstebro Kommune ikke var ubekendt med forholdet.
Regionen fastholdt, at lukningen af Nyborgskolen var sket med rettidig omhu, og at beregningen af lukningsomkostningerne var foretaget i overensstemmelse med rammeaftalens regler.
Holstebro Kommunes Argumentation
Holstebro Kommune gjorde gældende, at lovgivningen ikke pålagde kommunen en forpligtelse til at afholde udgifter i forbindelse med lukning af Nyborgskolen, og at de heller ikke ved aftale havde påtaget sig en sådan forpligtelse. De fremhævede, at aftaler om efterregulering og fordeling af underskud ved lukning af tilbud skulle reguleres i styringsaftaler (rammeaftaler) mellem regioner og kommuner og ikke kunne udledes direkte af lovgivningen.
Kommunen bestred, at Region Syddanmarks rammeaftale var bindende for dem, da de ikke var aftalepart i den. De påpegede, at rammeaftalen for Region Syddanmark først fra 2013 indeholdt vilkår om efterregulering ved lukning af en selvstændig økonomisk enhed, og at Nyborgskolen først blev en selvstændig økonomisk enhed fra 1. januar 2013.
Holstebro Kommune anførte desuden, at kravet var delvist forældet i henhold til Forældelsesloven § 3, da kravet vedrørte fordringer, der hidrørte fra lukningen den 31. juli 2013, og dermed var forældet den 31. juli 2016. De bestred også, at Region Syddanmark havde udvist rettidig omhu i forhold til at informere betalingskommunerne om den mulige lukning af tilbuddet.
Endelig bestred Holstebro Kommune, at Region Syddanmark havde opgjort efterreguleringen i overensstemmelse med styringsaftalens vilkår, idet opgørelsesmetoden var baseret på takstindtægten i 2011 og 2012 og ikke antallet af belægningsdage, som styringsaftalen foreskrev.
Retten fandt, at Holstebro Kommune ikke var aftalepart i Region Syddanmarks rammeaftale, som først fra 2013 indeholdt bestemmelser om efterregulering af underskud ved lukning af tilbud. Retten vurderede, at lovgivningen ikke pålægger brugerkommuner en pligt til at dække akkumulerede eller efterfølgende underskud ved lukning af et tilbud. Der forelå således ikke et tilstrækkeligt sikkert grundlag for at pålægge Holstebro Kommune at betale en forholdsmæssig andel af underskuddet ved lukningen af Nyborgskolen. Holstebro Kommune blev derfor frifundet. Region Syddanmark blev pålagt at betale sagsomkostninger på 75.000 kr. til Holstebro Kommune.
Lignende afgørelser