Dansk Boligforsikring A/S: Afvisning af dækning for udskiftning af skorsten
Dato
26. oktober 2016
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Ejerskifteforsikring
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
Dansk Boligforsikring
Dokument
Klageren havde tegnet en ejerskifteforsikring i Dansk Boligforsikring A/S og klagede over, at selskabet havde afvist dækning for montering af en ny skorsten. Selskabet afviste dækning, da skaderne på den gamle skorsten var anmærket i tilstandsrapporten, og beskrivelsen heraf ikke var klart forkert. Selskabet anførte desuden, at klageren ikke havde bevist, at den gamle skorsten ikke kunne repareres. Klageren fremlagde en faktura på 42.000 kr. for montering af en ny skorsten.
Klagerens argumenter
- Klageren anførte, at tilstandsrapportens beskrivelse af skorstenen var klart forkert, da der ikke var anmærkninger om revner på skorstenens andre tre sider, og salgsopstillingen viste en skorsten, der blot skulle pudses op.
- Klageren hævdede, at selskabets skadebehandler havde givet tilladelse til at påbegynde reparationen, efter at have modtaget billeder af skorstenen.
Selskabets argumenter
- Selskabet bestred, at skadebehandleren havde givet tilladelse til reparationen og henviste til, at forsikringsselskabet skulle have mulighed for at vurdere skaden, herunder foretage besigtigelse.
- Selskabet anførte, at tilstandsrapportens anmærkning klart oplyste om behov for en umiddelbar reparation, og at den bygningssagkyndige ikke skulle rådgive om reparationens omfang.
- Selskabet mente, at skorstenen kunne have været repareret i stedet for at blive revet ned, og at klageren ikke havde godtgjort, at en nedrivning var nødvendig.
Ankenævnet fandt, at det ikke var bevist, at tilstandsrapportens beskrivelse af skaderne på skorstenen var misvisende eller klart ufyldestgørende. Nævnet lagde vægt på, at klageren var advaret om alvorlige skader med kraftig revnedannelse i puds og murværk, og at skorstenens funktion kunne svigte inden for overskuelig tid. Klageren kunne derfor med rimelighed have påregnet, at et betydeligt udbedringsarbejde ville være nødvendigt. Nævnet kunne herefter ikke kritisere, at selskabet havde afvist dækning. Derfor blev det bestemt, at klageren ikke fik medhold.
Lignende afgørelser