Tilbagebetaling af boligstøtte grundet manglende oplysning om indkomstændring
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Boligstøtteloven
Emner
Efterregulering, Ændringer i tidligere år, Tilbagebetaling, Omberegning, Boligstøtte
En kvinde og hendes samlever søgte om boligstøtte. Kommunen modtog den 29. december 2004 telefonisk oplysning fra kvinden om, at husstandsindkomsten var steget pr. 1. oktober 2004. Kommunen havde tidligere sendt meddelelser til kvinden om hendes oplysningspligt ved indkomstændringer.
Kommunen traf afgørelse om, at kvinden ikke havde ret til boligstøtte fra 1. oktober 2004 og resten af 2004 samt i 2005. Det sociale nævn tiltrådte afgørelsen og krævede boligstøtten for perioden 1. oktober 2004 til 31. januar 2005 tilbagebetalt, da den var modtaget med urette og mod bedre vidende.
Kvinden klagede og anførte, at hun havde oplyst om indkomstændringen telefonisk allerede pr. 1. oktober 2004, og at den manglende omberegning skyldtes kommunens fejl. Nævnet fastholdt dog afgørelsen, da der ikke forelå dokumentation for tidligere oplysning end den 29. december 2004.
Sagen blev behandlet i Ankestyrelsen for at afklare, om et tilbagebetalingskrav skulle vurderes efter Boligstøtteloven § 46 eller Boligstøtteloven § 47, samt om kommunen kunne ændre grundlaget for kravet.
Ankestyrelsen afgjorde, at kvinden skulle tilbagebetale boligstøtten for perioden 1. oktober 2004 til 31. januar 2005.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen fandt, at betingelserne for omberegning af boligstøtte for 2004 og 2005 var opfyldt efter Boligstøtteloven § 46. Det blev fastslået, at:
- Forhold om ændringer i indeværende år og i forbindelse med årsomberegningen reguleres af Boligstøtteloven § 46 om omberegning i løbet af året.
- Forhold om ændringer i et tidligere år, der først viste sig det følgende år (i forbindelse med skatteligningen), reguleres af Boligstøtteloven § 47 om efterregulering.
Ankestyrelsen lagde til grund, at kvinden ikke var berettiget til boligstøtte i den pågældende periode på baggrund af husstandens faktiske indtægter, og at boligstøtten derfor var udbetalt uberettiget. Kvinden havde tilsidesat sin oplysningspligt, da der ikke var dokumentation for, at kommunen var blevet informeret om indkomstændringen før 29. december 2004.
Det havde ingen betydning for sagens resultat, at for meget udbetalt boligstøtte oprindeligt blev krævet tilbagebetalt efter Boligstøtteloven § 47 i stedet for Boligstøtteloven § 46. Begge bestemmelser indeholder regler om oplysningspligt, og udgangspunktet for omberegning (Boligstøtteloven § 46, stk. 2) og efterregulering (Boligstøtteloven § 47, stk. 1) er en forhøjelse af den samlede forventede husstandsindkomst på mindst 18.800 kr.
Tilbagebetalingen var i overensstemmelse med Boligstøtteloven § 46, stk. 8, da oplysningspligten ikke var opfyldt. Ankestyrelsen nåede således samme resultat som det sociale nævn, men med en delvis ændret begrundelse.
Lignende afgørelser