Sag om afvist erstatning for stjålne smykker fra hotelværelse grundet påstået grov uagtsomhed
Dato
1. oktober 2012
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Rejse
Afgørelse
Klager medhold
Firma navn
AIG Europe
Dokument
Sagen drejer sig om en stewardesses erhvervsrejseforsikring i Chartis Europe S.A. Klageren anmeldte et tyveri fra sit hotelværelse på Tenerife, hvor hendes taske med smykker og kontanter var blevet stjålet. Selskabet udbetalte erstatning for kontanterne, men afviste dækning for smykkerne med henvisning til grov uagtsomhed.
Sagens omstændigheder
- Klageren forlod sit hotelværelse i 4-5 timer.
- Ved hjemkomst konstaterede hun, at altandøren var brudt op, og hendes taske med smykker og kontanter var stjålet.
- Klageren havde opbevaret smykkerne i en pung med lynlås, som lå i hendes taske oven på minibaren.
- Hotellet bekræftede, at der var tale om indbrud, og at altandøren var blevet skruet af.
Parternes argumenter
- Klageren mener ikke, at hun har handlet groft uagtsomt, da hun opbevarede smykkerne i en lukket taske på et aflåst hotelværelse. Hun fremhæver, at det ville være mere risikabelt at bære smykkerne ude i gaderne. Hun ønsker at få udbetalt det maksimale beløb i forsikringen.
- Selskabet afviser dækning med henvisning til Forsikringsaftaleloven § 23.1, idet de mener, at klageren har handlet groft uagtsomt ved ikke at udvise nødvendig omhu og hensyn over for de forsikrede genstandes behandling og opbevaring. Selskabet fremhæver, at klageren burde have opbevaret smykkerne i hotellets safety-boks, især da hun var væk i en længere periode.
Nævnet udtaler, at selskabet har forbeholdt sig fuldstændig ansvarsfrihed, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved forsæt eller grov uagtsomhed. I dette tilfælde er forsikringsbegivenheden indbrudstyveri, hvor selskabet dog har begrænset sin risiko ved at betinge sig, at der skal være tegn på voldeligt opbrud, ligesom der er en beløbsmæssig begrænsning for smykker og totalt.
Nævnet finder ikke grundlag for at fastslå, at klageren har udvist grov uagtsomhed.
Afgørelse
Selskabet, Chartis Europe S.A., skal anerkende, at klageren ikke har handlet groft uagtsomt, og skal genoptage sagsbehandlingen og udbetale klageren den erstatning, der tilkommer hende.
Lignende afgørelser