Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse vedrørende afvisning af erstatningskøb ved bagageforsinkelse hos Forsikrings-Aktieselskabet Alka

Dato

19. september 2011

Principiel sag

Nej

Forsikringstype

Rejse

Afgørelse

Klager medhold

Firma navn

Alka Forsikring

Dokument

Klageren havde en rejseforsikring hos Forsikrings-Aktieselskabet Alka og klagede over selskabets afvisning af at dække erstatningskøb i forbindelse med forsinket bagage under en flyrejse fra København til Budapest.

Sagens omstændigheder

  • Klagerens bagage var forsinket, og hun foretog erstatningsindkøb af nødvendige genstande.
  • Alka afviste dækning, da klageren ikke fremlagde dokumentation for erstatningskøbene.
  • Klageren anførte, at en medarbejder hos Alka ikke henviste hende korrekt ved første kontakt, og at hun efterfølgende fik lovning på erstatningskøb via e-mail.
  • Alka beklagede fejlen, men SOS International A/S, som varetager Alkas rejseskader, afviste udbetaling uden kvitteringer.
  • Alka udbetalte erstatning for den mistede kuffert under familieforsikringens tyveridækning.

Parternes argumenter

  • Klageren ønskede at få udbetalt 4.500 kr. i erstatning for bagageforsinkelsen, da hun mente, det var urimeligt, at Alka beklagede fejlen uden yderligere konsekvenser.
  • Alka henviste til forsikringsbetingelserne, der kræver original dokumentation for erstatningskøb.
  • Alka mente, at klageren ikke var blevet fejlinformeret, og at en eventuel udbetaling ville stride mod Forsikringsaftalelovens § 39 (berigelsesforbuddet), da klageren allerede havde modtaget erstatning for den mistede kuffert.
  • Klageren anførte, at hun blev afvist af en inkompetent medarbejder og derfor burde modtage erstatningsbeløbet.

Nævnet finder, at selskabet, Forsikrings-Aktieselskabet Alka, skal udbetale klageren 1.000 kr. for udgifter i forbindelse med bagageforsinkelse.

Nævnet lagde til grund, at klageren ikke blev behørigt vejledt om dækningsomfanget ved bagageforsinkelse ved sin opringning til selskabet den 25/9 2010.

Nævnet lagde også til grund, at klageren har foretaget nødvendige indkøb, inden hun og hendes rejseledsager rejste hjem. Selv om klageren ikke har kvitteringer herfor, og selv om klageren efter nævnets opfattelse burde indse, at sådan dokumentation var nødvendig, finder nævnet, at selskabet skal udbetale klageren 1.000 kr. i erstatning. For køb efter hjemkomst kan der ikke udbetales erstatning.

Lignende afgørelser