Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på sygedagpenge grundet for sen anmeldelse

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Sygedagpengeloven

Emner

Begrundelse, Dagpenge, Anmeldelse, Frist

Fem lønmodtagere søgte om sygedagpenge for forskellige perioder i 1993 og 1994. Fælles for sagerne var, at anmodningerne om sygedagpenge blev indgivet til kommunen efter den lovbestemte frist på én uge fra første fraværsdag eller ophør af arbejdsgiverens udbetaling. Kommunerne afslog ansøgningerne på grund af den for sene anmeldelse.

Baggrund for forsinkelserne

I den første sag opsagde en lønmodtager selv sit arbejde grundet sygdom og anmeldte først sygdommen efter raskmelding. Fagforeningen havde dog tidligere adviseret kommunen telefonisk. I de øvrige sager skyldtes forsinkelserne blandt andet:

  • At lønmodtageren modtog blanketten fra arbejdsgiveren, men selv forsinkede indsendelsen.
  • At arbejdsgiveren angiveligt ikke udleverede blanketten i tide.
  • At en A-kasse afsendte blanketten for sent.

Flere af lønmodtagerne havde tidligere sygemeldinger og/eller havde modtaget dispensation fra anmeldelsesfristen, hvilket kommunerne havde informeret dem skriftligt om. En lønmodtager anførte, at vedkommende ikke var bekendt med tidsfristen, mens en anden henviste til, at en tidligere dispensation lå langt tilbage i tiden.

Ankestyrelsens Dagpengeudvalg tiltrådte i alle fem sager kommunernes afgørelser om afslag på sygedagpenge. Afgørelserne blev truffet med henvisning til, at anmodningerne om dagpenge var modtaget for sent i kommunen.

Begrundelse for afslag

Udvalget henviste til, at sygdomstilfælde skal anmeldes til kommunen senest én uge efter første fraværsdag eller ophør af arbejdsgiverens udbetaling, jf. Sygedagpengeloven § 6, stk. 2. Når anmodningen indgives senere, indtræder retten til dagpenge først fra anmodningens modtagelse, jf. bekendtgørelsens Sygedagpengeloven § 22.

Udvalget fandt ikke, at der forelå særlige undskyldende forhold, der kunne begrunde dispensation fra anmeldelsesreglerne, jf. bekendtgørelsens Sygedagpengeloven § 24. I vurderingen lagde udvalget vægt på:

  • At det ikke havde været muligt at få dokumentation for, at fraværet skyldtes sygdom, da anmodningen først kom efter raskmelding.
  • At lønmodtagere, der tidligere var blevet orienteret om anmeldelsesfristerne, måtte antages at være bekendt med reglerne.
  • At lønmodtagere selv havde forsinket indsendelsen af blanketten efter modtagelse fra arbejdsgiver eller A-kasse.

Udvalget bemærkede i én af sagerne, at der ikke i dagpengeloven er hjemmel til administrativt at træffe afgørelse om, at der kun kan dispenseres fra anmeldelsesfristen én gang.

Lignende afgørelser