Afgørelse om lovvalg ved beskæftigelse i international transport via vikarbureau
Dato
13. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Social sikring
Emner
Hjemsted, Vikarbureau, Transport, Social sikring, Lovvalg
Lovreferencer:
En chauffør med bopæl i Polen var ansat i det danske vikarbureau XX og udførte international transport, primært for svenske og norske vognmænd. Spørgsmålet var, om chaufføren var omfattet af dansk lovgivning om social sikring under denne ansættelse.
Sikringsstyrelsen (nu Pensionsstyrelsen) afgjorde, at chaufføren ikke var omfattet af dansk social sikring. Begrundelsen var, at kørende personale i international transport er omfattet af lovgivningen i det land, hvor transportvirksomheden har sit hjemsted, og chaufføren kørte hovedsageligt for svenske virksomheder.
XX klagede over afgørelsen. De argumenterede for, at de, selvom de var registreret som vikarbureau, reelt fungerede som en transportvirksomhed, da de alene skaffede personale til transportopgaver, og vognmændene kun stillede biler til rådighed. Sikringsstyrelsen fastholdt dog sin afgørelse, da XX var et vikarbureau og ikke et transportfirma.
Ankestyrelsen stadfæstede Sikringsstyrelsens afgørelse og fastslog, at chaufføren ikke var omfattet af dansk lovgivning om social sikring under sin ansættelse hos XX.
Begrundelse for afgørelsen
Afgørelsen blev truffet med henvisning til Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 artikel 14, stk. 2, a.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at XX ikke kunne anses for en virksomhed, der selv foretager international befordring af gods. Det afgørende for, at en virksomhed kan anses for at 'foretage transporten', er, at den har ansvaret for selve transporten, ikke blot stiller personale til rådighed for en anden virksomhed, der bærer ansvaret for transporten.
Det blev fremhævet, at XX er registreret som et vikarbureau, og at chaufføren modtog sine opgaver direkte fra vognmanden i Sverige eller Norge. Virksomhedens ansvar for personalet alene var ikke tilstrækkeligt, da der manglede dokumentation for, at virksomheden også havde ansvaret for godstransporten.
Sagen blev behandlet som principiel for at afklare praksis for lovvalg for kørende personale i international transport.
Lignende afgørelser