Ændret beregning af varmetillæg baseret på indflytningstidspunkt
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Lov om social pension
Emner
Indflytningstidspunkt, Varmeregnskabsår, Beregningsgrundlag, Varmetillæg
Lovreferencer:
En borger søgte 1. november 2005 om varmetillæg til opvarmning med olie. Kommunen beregnede det månedlige tillæg til 207 kr. baseret på den gennemsnitlige varmeudgift for de seneste tre varmeregnskabsår (2003-2004, 2004-2005, 2005-2006).
Borgeren klagede over beregningsgrundlaget. Han anførte, at han kun havde boet i boligen i 2 år og 5 måneder og derfor kun havde dokumenterede udgifter for denne periode, ikke for tre fulde år. Han mente, at kommunen misforstod princippet om "gennemsnit" i Socialministeriets bekendtgørelse om social pension. Sagen blev behandlet i principielt møde for at afklare beregningsgrundlaget for varmetillæg.
Ankestyrelsen ændrede nævnets afgørelse. Det blev fastslået, at borgerens varmetillæg skulle beregnes på baggrund af de efterfølgende to års gennemsnitlige varmeforbrug fra hans indflytningstidspunkt 30. maj 2003.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen begrundede afgørelsen med, at borgeren på ansøgningstidspunktet ikke havde boet i boligen længe nok til, at beregningen kunne foretages på baggrund af de seneste tre varmeregnskabsår, som er udgangspunktet for beregning af varmetillæg efter Pensionsloven § 14, stk. 2.
Ankestyrelsen fastslog følgende principper for beregningsgrundlaget:
- Som udgangspunkt fastsættes beregningsgrundlaget for varmetillæg ud fra gennemsnittet af den dokumenterede årsudgift til opvarmning i de seneste tre varmeregnskabsår.
- Hvis der ikke foreligger oplysninger for de seneste tre år, fastsættes beregningsgrundlaget på grundlag af gennemsnittet af de seneste dokumenterede årlige udgifter eller den forventede årlige udgift.
Da borgeren havde boet i boligen i 2 år og 5 måneder, skulle beregningsgrundlaget fastsættes ud fra hans gennemsnitlige varmeudgifter i to varmeregnskabsår regnet fra indflytningstidspunktet. Det forhold, at opvarmningen skete med olie, ændrede ikke på princippet om at anvende varmeregnskabsår frem for kalenderår som beregningsgrundlag. Kommunen skulle derfor foretage en fornyet beregning i overensstemmelse hermed.
Lignende afgørelser