Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om stedlig kompetence ved flytning under sygedagpengesag

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Sygedagpengeloven, Forvaltningloven

Emner

Væsentlige retlige mangler, Stedlig kompetence, Flytning, Afgørelseskompetence, Opholdskommune

NN søgte om sygedagpenge i A Kommune i maj og juni 2008 for en periode fra december 2007. NN flyttede fra A Kommune til B Kommune den 15. juni 2008, efter ansøgningen var indgivet, men før A Kommune traf afgørelse.

A Kommune afslog ansøgningen i oktober 2008 med henvisning til manglende dispensation for sen anmeldelse og dokumentation for uarbejdsdygtighed. NN klagede over afgørelsen.

Det Sociale Nævn og senere Beskæftigelsesankenævnet ophævede A Kommunes afgørelser. De fandt, at A Kommune var stedligt inkompetent til at træffe afgørelse, da NN var flyttet. A Kommune fastholdt sin kompetence, da hjælpebehovet opstod, mens NN boede i kommunen.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ophæver A Kommunes afgørelser af 2. oktober 2008 og 22. januar 2010 samt Det Sociale Nævns afgørelse af 26. november 2009. Dette betyder, at B Kommune skal træffe afgørelse om NNs ret til sygedagpenge.

Begrundelse for afgørelsen

Udvalget finder, at A Kommune var stedligt inkompetent til at træffe afgørelse, og at afgørelsen derfor er ugyldig. Efter retssikkerhedsloven er det opholdskommunen, der har pligt til at yde hjælp og træffe afgørelse.

  • En ansøgning om sygedagpenge skal behandles af den kommune, borgeren bor i på afgørelsestidspunktet. Dette gælder uanset hvornår ansøgningen blev modtaget, eller hvornår hjælpebehovet opstod.
  • Stedlig inkompetence medfører som hovedregel ugyldighed, især når afgørelsen er bebyrdende for borgeren.
  • Der var ingen konkrete forhold, der kunne begrunde, at A Kommunes afgørelse kunne opretholdes trods inkompetencen. Afgørelsen manglede desuden en tilstrækkelig begrundelse for afslag på dispensation fra anmeldelsesfristen efter Sygedagpengeloven § 38, stk. 7 og for de oplysninger, der var tillagt væsentlig betydning, jf. Forvaltningsloven § 24, stk. 2.

Udvalget fastslår, at retten til sygedagpenge ikke kan opfattes som en isoleret periode, der kun vedrører den fraflyttede kommune. Dette er i tråd med Principafgørelse 211-10, som fastslår, at en fraflytningskommune ikke er kompetent, selvom sagen var forberedt der.

Lignende afgørelser