Command Palette

Search for a command to run...

Mellemkommunal refusion - Samlet støtte i eget hjem sidestilles med boform

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Retssikkerhedsloven

Emner

Egen bolig, Mellemkommunal refusion, Boform

NN, der er diagnosticeret med paranoid skizofreni og modtager førtidspension, flyttede i 2009-2010 fra et botilbud efter Serviceloven § 107 til egen bolig. Her modtager han et samlet støttetilbud, der inkluderer individuel personlig støtte, beskyttet beskæftigelse og et aktivitets- og samværstilbud.

B Kommune, som er betalingskommune, afgjorde i december 2010, at der ikke var ret til refusion. Kommunen vurderede, at den samlede hjælp i eget hjem havde et for beskedent omfang til at sidestilles med ophold i en boform. Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Y tiltrådte denne afgørelse.

A Kommune klagede over nævnets afgørelse. De argumenterede for, at den ydede hjælp samlet set var så omfattende, at den trådte i stedet for eller kunne sidestilles med ophold i en boform. De fremhævede, at personaledækningen i opgangsfællesskabet og aktivitets- og samværstilbuddet varetages af kommunale specialvejledere.

Ankestyrelsen ændrede Det Sociale Nævns afgørelse. Det blev fastslået, at den samlede støtte, som NN modtager i eget hjem, træder i stedet for og kan sidestilles med ophold i en boform, der er oprettet efter serviceloven. Dette betyder, at A Kommune har fortsat ret til refusion fra B Kommune.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde vægt på, at den samlede støtte har et sådant omfang og en sådan karakter, at den kan sidestilles med en boform omfattet af Retssikkerhedsloven § 9c, stk. 2, nr. 1-4.

StøtteformOmfang
Personlig støtte6 timer ugentligt
Beskyttet beskæftigelse3-4 timer ugentligt
Aktivitets- og samværstilbudMere end 20 timer ugentligt

Det blev fremhævet, at aktivitets- og samværstilbuddet varetages af kommunale specialvejledere, som normalt yder hjælp efter Serviceloven § 85. Ankestyrelsen vurderede, at alternativet til de oplyste støtteforanstaltninger måtte formodes at være ophold i en regulær boform. Vurderingen inddrog, at ophold i egen bolig kan danne grundlag for refusion, hvis situationen kan sidestilles med ophold i en institution/boform, og der ydes hjælp, der dækker det samme behov.

Ankestyrelsen bemærkede desuden, at bestemmelsen i Retssikkerhedsloven § 9c, stk. 2, nr. 5 har til formål at medvirke til fleksibilitet og modvirke, at formelle krav til organisering er en hindring for at udvikle nye tilbudsformer.

Lignende afgørelser