Afgørelse om erstatning for vandskade på relæer under søtransport
Sagstype
Almindelig civil sag
Status
Endelig
Dato
4. maj 2023
Sted
Sø- og Handelsretten
Sagsemner
Transport og søfartForsikring
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
Partsrepræsentant: Advokat: Niels Jørn Friborg, Advokat: Jesper Windahl,
Rettens personale: Dommer: Peter Juul Agergaard,
Meddommer: Sagkyndig dommer: Thomas Martinussen, Sagkyndig dommer: Per Palludan,
Part: Sagsøger: TOPDANMARK FORSIKRING A/S, Sagsøgte: DSV OCEAN TRANSPORT A/S
Sagen omhandler et erstatningskrav fra Topdanmark Forsikring A/S mod DSV Ocean Transport A/S vedrørende beskadiget gods under en søtransport. Hovedspørgsmålene var størrelsen af erstatningen og DSV's mulighed for at begrænse sit ansvar.
Sagens Parter
- Sagsøger: Topdanmark Forsikring A/S (vareforsikringsselskab for Cabcon A/S)
- Sagsøgte: DSV Ocean Transport A/S (transportvirksomhed)
Sagens Baggrund
Sagen blev anlagt den 28. september 2022. Den vedrører en forsendelse af 108 kartoner elektroniske relæer, som Cabcon A/S havde købt af Hongfa Europe GmbH. Relæerne skulle transporteres fra Kina til Danmark af DSV Ocean Transport A/S. Ved modtagelsen den 22. oktober 2021 hos Cabcon A/S blev det konstateret, at godset var udsat for omfattende vandskade, mug og insektangreb. Modtagelsen skete med forbehold: "Modtaget med STORT! Forbehold SKADE+MUG".
Skadens Omfang
En besigtigelse foretaget af Dan Inspektion den 26. oktober 2021 konkluderede, at godset var totalskadet. Rapporten beskrev, at emballagen var fugtig og muggen, og at der var fundet insekter og ekskrementer. Det blev vurderet, at relæerne, som er kritiske sikkerhedskomponenter, ikke kunne anvendes eller sælges på grund af fugtskader og risiko for nedsat levetid samt potentielt stort erstatningsansvar for Cabcon A/S.
DSV Ocean Transport A/S blev orienteret om besigtigelsen, men deltog ikke. Godset blev destrueret den 4. november 2021, ni dage efter besigtigelsen.
Parternes Påstande
- Topdanmark Forsikring A/S' påstand: Topdanmark, som vareforsikrer for Cabcon A/S, havde betalt erstatning for skaden og var indtrådt i Cabcon A/S' rettigheder. De nedlagde påstand om, at DSV Ocean Transport A/S skulle betale 258.665,55 kr. med tillæg af rente i henhold til Renteloven § 3, stk. 4 fra den 4. juni 2022. Topdanmark gjorde gældende, at DSV havde modtaget specifikke oplysninger om antallet af kolli (108 kartoner) ved booking, og at ansvaret derfor ikke kunne begrænses i henhold til Søloven § 280.
- DSV Ocean Transport A/S' påstand: DSV nedlagde påstand om frifindelse. De bestred Topdanmarks søgsmålskompetence, skadens eksistens og omfang. DSV gjorde gældende, at godset ikke var dokumenteret som totalskadet, og at Cabcon A/S ikke havde foretaget tilstrækkelige tabsbegrænsende foranstaltninger. DSV argumenterede for, at ansvaret skulle begrænses baseret på 5 paller, som anført i konnossementet, i henhold til Søloven § 281.
Rettens Vurdering af Skaden
Retten fandt, at relæerne var totalskadede og usælgelige. Denne vurdering baserede sig på surveyrapporten udarbejdet af et uvildigt inspektionsfirma samt vidneforklaringen fra Cabcon A/S' direktør (Vidne 2).
Det blev fremhævet, at relæerne er kritiske sikkerhedskomponenter, og at et salg af potentielt beskadigede relæer kunne medføre et erstatningsansvar på op til 50 mio. kr. Testning af hvert enkelt relæ for at fastslå skadens omfang ville overstige den potentielle salgsindtægt. Selvom korrosion ikke umiddelbart kunne konstateres, kunne det ikke udelukkes, at det ville opstå over tid. Relæerne var desuden bestilt efter specifikke mål, hvilket gjorde videresalg vanskeligt.
Ansvarsbegrænsning
Spørgsmålet om ansvarsbegrænsning i henhold til Søloven § 280 og Søloven § 281 blev behandlet. Retten fastslog, at udgangspunktet for beregning af ansvarsbeløbet, når containere anvendes, er angivelsen i transportdokumentet.
DSV Ocean Transport A/S' konnossement angav under "Number and Kind of Packages" "5 pallet(s)" og under "Packages" "5 PLT". Under "Description of Goods" var anført "5PLT=108CTNS 4020138267".
Retten fandt, at parternes aftale, baseret på konnossementet, instruktioner fra Hongfa Europe GmbH. i "Packinglist" af 20. juli 2021 og faktura af 27. juli 2021, vedrørte transport af 108 kartoner. Retten bemærkede, at det ville have været mest korrekt at anføre 108 kolli under "Number and Kinds of Packages". Eventuelle uklarheder i konnossementet skulle komme DSV Ocean Transport A/S til skade som koncipist af dokumentet.
Ansvarsbegrænsningsbeløbet skulle derfor beregnes på grundlag af 108 kolli, hvilket overstiger det rejste krav.
Erstatningsbeløb og Renter
Topdanmark Forsikring A/S havde alene godtgjort et tab på 235.125,21 kr. baseret på de fremlagte fakturaer. Retten opgjorde derfor erstatningskravet til dette beløb.
DSV Ocean Transport A/S blev dømt til at betale 235.125,21 kr. til Topdanmark Forsikring A/S med tillæg af rente i henhold til Renteloven § 3, stk. 4 fra den 4. juni 2022, indtil betaling sker.
Sagsomkostninger
DSV Ocean Transport A/S blev pålagt at betale sagsomkostninger til Topdanmark Forsikring A/S på i alt 39.500 kr. Beløbet dækker udgifter til advokatbistand (35.000 kr.) og retsafgift (4.500 kr.). Sagsomkostningerne forrentes efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser