Vildledende markedsføring af bilforsikringer: Bøde til forsikringsselskab for vildledende reklamekampagne
Sagstype
Bødesag
Status
Appelleret
Dato
8. marts 2021
Sted
Retten i Glostrup
Sagsemner
Erhvervsforhold
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
Part: Anklagemyndigheden: Anklagemyndigheden
Denne sag omhandler Anklagemyndighedens tiltale mod Tiltalte A/S for overtrædelse af markedsføringsloven i forbindelse med en reklamekampagne for bilforsikringer.
Sagens Baggrund
Tiltalte A/S blev tiltalt for at have anvendt urigtige eller vildledende oplysninger i en reklamevideo for bilforsikringer, der blev sendt på forskellige tv-kanaler og YouTube i perioden fra februar 2016 til november 2017. Reklamevideoen indeholdt udsagnet "Hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op. Til gengæld stiller vi en lånebil til rådighed, så du hurtigt er videre."
Anklagemyndigheden gjorde gældende, at dette udsagn var vildledende, da forsikringsaftalens betingelser tillod Tiltalte A/S at hæve prisen i tilfælde af en skade, samt at en skade kunne medføre udsættelse af en årlig præmienedsættelse og forhøjelse af selvrisikoen. Disse væsentlige oplysninger fremgik hverken af eller i tilknytning til reklamevideoen.
Anklagemyndigheden nedlagde påstand om en bøde på 16.900.000 kr.
Sagens Forløb og Oplysninger
Tiltalte A/S nægtede sig skyldig og påstod subsidiært rettens mildeste dom.
En tidligere administrerende direktør for Tiltalte A/S afgav forklaring. Han oplyste, at:
- Tiltalte A/S udbød forsikringer til almindelige husstande og havde en markedsandel på ca. 5 % af bilforsikringsmarkedet.
- Han var ikke involveret i udarbejdelsen af reklamekampagnen, som han anså for en almindelig kampagne.
- Selvom forsikringsbetingelserne gav hjemmel til at hæve prisen ved skader, havde Tiltalte A/S ikke i et eneste tilfælde gjort brug af denne hjemmel i den omhandlede periode. Prisstigninger skyldtes andre faktorer som bopælsflytninger eller ændringer i den samlede risikovurdering baseret på en algoritme med over 100 kriterier.
- Tiltalte A/S havde ikke modtaget klager som følge af reklamekampagnen.
- Kampagnen blev stoppet som følge af en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden, men dette var ikke udtryk for enighed med Forbrugerombudsmanden.
Reklamekampagnens Omfang og Omkostninger
Det blev fremlagt, at reklamefilmen blev vist omfattende:
Kanaler | Visninger | Seere | Omkostninger |
---|---|---|---|
TV2-koncernen | 2.081 | 107.198.517 | 5.150.580 kr. |
Andre tv-stationer | 11.506 | 68.425.759 | 3.272.545 kr. |
YouTube | 136.906 | - | 27.395,15 kr. |
De samlede markedsføringsudgifter for reklamefilmen udgjorde lidt over 8.450.000 kr.
Rettens Begrundelse og Afgørelse
Retten lagde til grund, at reklamefilmens ordlyd var korrekt gengivet i anklageskriftet, herunder udsagnet "hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op".
Vildledende Markedsføring
Det blev fastslået, at forsikringsvilkårene tillod Tiltalte A/S at hæve prisen i den løbende forsikringsperiode, hvis der opstod en skade. Selvom Tiltalte A/S ikke havde gjort brug af denne mulighed i den periode, hvor reklamefilmen blev vist, og manuelt havde gennemgået 158 tilfælde af prisstigninger, som alle skyldtes andre forhold end skader, fandt retten dette irrelevant for vurderingen af vildledende markedsføring.
Afgørelsen beroede på en vurdering af reklamefilmen sammenholdt med forsikringsvilkårene. Retten konkluderede, at Tiltalte A/S var skyldig i vildledende markedsføring som anført i anklageskriftet.
Strafudmåling
Straffen blev fastsat til en bøde på 16.900.000 kr. i henhold til Markedsføringsloven § 37, stk. 3 og Markedsføringsloven § 37, stk. 7 (nugældende stk. 6), jf. Markedsføringsloven § 5, stk. 1, Markedsføringsloven § 6, stk. 1, jf. Markedsføringsloven § 8, stk. 1, samt den dagældende bekendtgørelse af lov nr. 1216 af 25. september 2013 om markedsføring Markedsføringsloven § 30, stk. 3 og Markedsføringsloven § 30, stk. 6, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
Bødens størrelse blev fastsat i overensstemmelse med Højesterets praksis (dom af 9. januar 2019 i sag 109/2018, gengivet i TfK2019.414/1), hvorefter bøden skal fastsættes under hensyntagen til de afholdte markedsføringsudgifter, hvis der ikke er ført bevis for opnået fortjeneste. I sådanne tilfælde bør bøden fastsættes til det dobbelte af de afholdte udgifter.
Retten lagde til grund, at Tiltalte A/S havde afholdt markedsføringsudgifter på 8.450.520,15 kr. til reklamefilmens forevisning. Det dobbelte heraf er 16.901.040,30 kr., hvilket afrundes til 16.900.000 kr.
Dom
Tiltalte A/S skal betale en bøde på 16.900.000 kr. og sagens omkostninger.
Lignende afgørelser