Command Palette

Search for a command to run...

Mellemkommunal refusion for støtte i egen bolig sidestillet med boform

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Retssikkerhedsloven

Emner

Egen bolig, Mellemkommunal refusion, Boform

NN flyttede i 2002 til A Kommune og modtog oprindeligt 35 timers ugentlig personlig støtte samt 37 timers beskyttet beskæftigelse. I maj 2007 blev den personlige støtte nedsat til 15 timer ugentligt. B Kommune, som var betalingskommune, afgjorde i april 2010, at de ikke længere ville yde refusion for ydelser efter maj 2007, da de mente, at støtten ikke længere kunne sidestilles med et ophold i en boform efter serviceloven.

A Kommune klagede over afgørelsen og fastholdt, at støttebehovet ikke var ændret siden 2002, men at støtten nu blev ydet som en kombination af personlig støtte, beskyttet beskæftigelse og støtte fra nære venner. Det Sociale Nævn tiltrådte B Kommunes afgørelse med den begrundelse, at der ikke var tale om et så massivt plejebehov, at det kunne sidestilles med et ophold i en boform.

Ankestyrelsen ændrede Det Sociale Nævns afgørelse og fastslog, at den samlede støtte, som NN modtager, kan sidestilles med og træder i stedet for et ophold i en af de boformer, der er omfattet af Retssikkerhedsloven § 9c, stk. 2, nr. 1-4. Dette betyder, at A Kommune har fortsat ret til refusion fra B Kommune.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde vægt på, at:

  • Der ydes 15 timer ugentlig personlig støtte i hjemmet, som er fastsat under hensyntagen til, at NN også tilbringer fritid hos venner og tager del i deres bevilgede støttetimer.
  • Kommunen har bevilget beskyttet beskæftigelse, som A Kommune har oplyst indeholder ydelser som at klare hverdagens problemer, konfliktløsning og social omgang med andre, og dermed er en væsentlig del af den personlige støtte.
  • Der ikke er sket ændringer i støttebehovet siden 2002.

Ankestyrelsen vurderede, at bestemmelsen i Retssikkerhedsloven § 9c, stk. 2, nr. 5 har til formål at medvirke til fleksibilitet og modvirke, at formelle krav til organisering er en hindring for at udvikle nye tilbudsformer. Den samlede støtte kan derfor sammenlignes med det, der ydes i et botilbud, selvom det foregår i egen bolig.

Lignende afgørelser