Command Palette

Search for a command to run...

Forældelse af refusionskrav mellem kommuner vedrørende for meget opkrævet egenbetaling

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Retssikkerhedsloven

Emner

Forældelse, Opgørelse af krav, Mellemkommunal refusion

En mand, der var anbragt i familiepleje af A kommune i B kommune, flyttede i 2002. I den forbindelse opdagede B kommune, at der siden juni 1998 var opkrævet for meget i egenbetaling for opholdet, hvilket medførte et tilbagebetalingskrav til manden.

B kommune orienterede A kommune i juli 2003 om den mulige efterregning og igen i februar 2004 om, at beløbet var opgjort, men at sagen var anket af borgeren. Efter at nævnet i juli 2005 tiltrådte B kommunes nye afgørelse, efterbetalte B kommune beløbet til borgeren i september 2005 og fremsendte samtidig en faktura til A kommune.

A kommune anerkendte forpligtelsen, men gjorde gældende, at en del af kravet, specifikt udgifter for perioden før september 2002, var forældet. B kommune klagede over dette og henviste til de tidligere henvendelser i juli 2003 og februar 2004. Nævnet tiltrådte A kommunes afgørelse med den begrundelse, at kravet først var rejst ved fremsendelse af fakturaen i september 2005.

Ankestyrelsen tiltrådte nævnets afgørelse og fastslog, at krav om refusion mod en tidligere opholdskommune skal være rejst senest 3 år efter, at hjælpen er ydet. Dette princip er afgørende for, hvornår et refusionskrav kan anses for rejst i henhold til Retssikkerhedsloven § 9c, stk. 11.

Principiel vurdering af refusionskrav

Ankestyrelsen lagde vægt på følgende:

  • Tidspunkt for hjælpens ydelse: Ved hjælpens ydelse forstås det tidspunkt, hvor borgeren faktisk modtog den ydelse, der var ret til, i dette tilfælde opholdet i familiepleje (naturalieydelsen).
  • Handlekommunens ansvar: Handlekommunen (her B kommune) havde rådighed over sagens oplysninger og bestemte selv, hvornår efterbetalingskravet skulle opgøres.
  • Kravets fremsættelse: Et refusionskrav anses først for rejst, når det er fremsat som et specifikt beløb. Først på dette tidspunkt har betalingskommunen (her A kommune) mulighed for at tage stilling til beløbets størrelse og inddrage det i regnskaberne.

Ankestyrelsen bekræftede dermed, at de tidligere henvendelser fra B kommune til A kommune ikke udgjorde en tilstrækkelig fremsættelse af kravet til at afbryde forældelsesfristen, da de ikke indeholdt et specifikt beløb.

Lignende afgørelser