Hjemvisning af sag om mellemkommunal refusion ved uenighed om opholdskommune
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Retssikkerhedsloven
Emner
Kompetence, Folkeregisterkommune, Opholdskommune, Mellemkommunal refusion
En borger modtog kontanthjælp fra A Kommune, selvom borgeren var folkeregistertilmeldt på rådhuset og oplyste at opholde sig i B og C Kommuner. A Kommune anmodede om mellemkommunal refusion fra B Kommune, men B Kommune afviste kravet.
Det sociale nævn tiltrådte B Kommunes afgørelse og begrundede den med, at borgeren ikke havde haft ophold i B Kommune som defineret i Retssikkerhedsloven § 9c, stk. 2. Nævnet vejledte desuden A Kommune om at ophøre med udbetaling af kontanthjælp, hvis de fortsat ikke anså sig for at være opholdskommune.
A Kommune klagede til Ankestyrelsen og anførte, at nævnets vejledning var uforenelig med Retssikkerhedsloven § 9, stk. 7, som netop skulle forhindre, at borgere ikke modtog hjælp på grund af uenighed mellem kommuner. Sagen blev behandlet principielt for at afklare fremgangsmåden ved mellemkommunal refusion i sådanne situationer.
Ankestyrelsen hjemviste sagen til fornyet behandling i det sociale nævn.
Ankestyrelsen fastslog, at A Kommune som folkeregisterkommune med rette havde udbetalt hjælp til borgeren. Kommunen havde derfor ret til mellemkommunal refusion, hvis nævnet efter den fornyede behandling fandt, at B Kommune var den rette opholdskommune for borgeren, jf. Retssikkerhedsloven § 9, stk. 7.
Refusionen kunne tidligst gøres gældende fra det tidspunkt, hvor A Kommune første gang rettede henvendelse til B Kommune om spørgsmålet om opholdskommune. Ankestyrelsen understregede, at A Kommune var forpligtet til at varetage handleforpligtelsen i situationer, hvor kommunerne var uenige om den rette opholdskommune.
Lignende afgørelser