Dom for spiritussejlads og uagtsomt manddrab efter påsejling af mole
Sagstype
Almindelig domsmandssag
Status
Appelleret
Dato
10. december 2009
Sted
Retten i Aarhus
Sagsemner
Liv og legemeForurettede og vidnerSøfart
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
Part: Anklagemyndigheden: Anklagemyndigheden
Tiltalte blev anklaget for overtrædelse af lov om sikkerhed til søs og straffeloven i forbindelse med en bådulykke i Århus Havn.
Sagens Forløb og Baggrund
Den 12. oktober 2007 omkring kl. 22.45 førte tiltalte en motorbåd, "Navn", af mærket Sea Ray 310, ved Nordøstmolen i Århus C. Tiltalte havde indtaget spiritus, og hans alkoholkoncentration i blodet oversteg 0,50 promille (målt til 1,52 promille). Som følge heraf påsejlede båden molen. En passager, Forurettede, afgik ved døden som følge af ulykken.
Tiltalte erkendte sig skyldig i spiritussejlads, men bestred, at påsejlingen skyldtes spirituspåvirkning, og nægtede sig skyldig i uagtsomt manddrab.
Tiltaltes Forklaring
- Tiltalte er en erfaren sejler med speedbådbevis og vant til at sejle i Århus Havn.
- Han havde drukket øl og rom/cola inden sejladsen.
- Han sejlede med ca. 16-18 knob, men tidligere forklaringer nævnte op til 25 knob.
- Han troede, han var kommet fri af molen og så ikke afmærkningslyset.
- Bådens plotter og radar virkede ikke.
- Han mente, at ulykken skyldtes mangelfuld belysning/afmærkning af molen, som var "lige så sort som vandet".
- Forurettede og Vidne 1 var gået ned under dæk kort før påsejlingen.
Vidneforklaringer
- Vidne 1 (passager): Bekræftede alkoholindtagelse (1,26 promille) og at Forurettede var beruset. Beskrev påsejlingen som et "stort bump" og fandt Forurettede alvorligt kvæstet under dæk. Vidnet mente, at området var dårligt afmærket.
- Vidne 2 (DMI meteorolog): Forklarede, at vejret var klart med god sigtbarhed (45-50 km) og svag vind. Himlen var mørk, men uden nedbør.
- Vidne 3 (Trafikleder, Århus Havn): Oplyste, at molens afmærkning (fast hvidt lys) var funktionel og godkendt af Farvandsdirektoratet. Der var ingen tidligere problemer med påsejlinger på stedet.
- Vidne 4 (Nautisk sagsbehandler, Farvandsvæsnet): Fandt ingen forhold ved afmærkningen, der kunne have bidraget til ulykken.
- Vidne 5 (Havnelods, Århus Havn): Bekræftede, at lyset virkede efter ulykken. Erkendte, at afmærkningen kan være svær at se, hvis man ikke er kendt på stedet.
- Vidne 6 (Lystsejler): Beskrev afmærkningsforholdene som "utrolig dårlige", hvor molen er næsten umulig at se i mørke, og det faste hvide lys drukner i baggrundsbelysningen.
Øvrige Oplysninger
- Tiltaltes blodprøve viste 1,52 promille alkohol.
- Obduktionserklæring viste, at Forurettedes dødsårsag var hjernekvæstelser kompliceret af drukning, og at afdøde var påvirket af alkohol.
Rettens Begrundelse for Afgørelsen
Retten fandt det bevist, at tiltalte førte motorbåden efter at have indtaget spiritus i et omfang, så alkoholkoncentrationen i blodet oversteg 0,50 promille. Dette blev understøttet af vidneforklaringer og promilleerklæringen.
På trods af tiltaltes forklaring om mangelfuld afmærkning, lagde retten til grund, at molens afmærkning i form af et fast hvidt lys var virksomt på ulykkestidspunktet, og at vejr- og sigtbarhedsforholdene var gode. Retten fandt, at påsejlingen af molen havde direkte sammenhæng med tiltaltes spiritusindtagelse, og at tiltalte ved påsejlingen uagtsomt forvoldte passagerens død.
Tiltalte blev derfor fundet skyldig i begge tiltaleforhold.
Strafudmåling og Betingelser
Straffen blev fastsat til fængsel i 6 måneder og en tillægsbøde på 18.000 kr. (forvandlingsstraf på 10 dages fængsel).
- Dette skete under henvisning til Straffeloven § 241 og Lov om sikkerhed til søs § 29 c og § 32, jf. § 29 a, stk. 1.
- Retten lagde vægt på, at der var tale om uagtsomt manddrab i forbindelse med spiritussejlads.
- Fængselsstraffen blev gjort betinget, jf. Straffeloven § 56, stk. 2, på grund af sagens alder, hvilket ikke skyldtes tiltaltes forhold.
Betingelser for den betingede dom:
- Tiltalte må ikke begå noget strafbart i en prøvetid på 2 år fra endelig dom.
- Tiltalte skal betale en tillægsbøde på 18.000 kr.
Frakendelse af Retten til at Føre Skib
Tiltalte frakendes retten til at føre skib eller gøre tjeneste som styrmand eller maskinmester i 5 år fra dommens afsigelse, jf. Lov om sikkerhed til søs § 29 e.
Tiltalte skal betale sagens omkostninger.
Lignende afgørelser