Command Palette

Search for a command to run...

Ulovlig regulering af vandløb uden kommunal tilladelse

Sagstype

Bødesag

Status

Appelleret

Dato

21. marts 2018

Sted

Retten i Svendborg

Sagsemner

Fiskeri, miljø, landbrug og jagt

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Anklagemyndigheden rejste tiltale mod en person for overtrædelse af vandløbsloven og manglende efterlevelse af et påbud fra Svendborg Kommune. Sagen omhandlede regulering af private vandløb på tiltaltes mors ejendom, hvor tiltalte stod for vedligeholdelsen.

Sagens Baggrund

Tiltalte var tiltalt for to hovedforhold:

  • I sommerhalvåret 2014 at have reguleret private vandløb (ca. 580 m og 330 m) uden tilladelse fra Svendborg Kommune. Reguleringen omfattede uddybning (bundsænkning), etablering af fald, udgravning til større bredde og regulering af brinkers hældning, hvilket ændrede vandløbenes skikkelse og vandføringsevne.
  • At have undladt at efterkomme Svendborg Kommunes påbud af 22. maj 2015 (med forlængede frister til 30. september 2015) om at reetablere de nævnte vandløbsstrækninger.

Anklagemyndigheden nedlagde påstand om bødestraf og tvangsbøder for at sikre reetablering af vandløbene.

Tiltaltes Forklaring

Tiltalte nægtede sig skyldig og forklarede, at ejendommen tilhører hans mor, som bor i udlandet. Han varetager vedligeholdelsen af de grønne områder og har hyret assistance til at "oprense" vandløbene tre gange siden 1980'erne, senest i sommeren 2014. Formålet var almindelig afvanding for at undgå oversvømmelse. Han instruerede entreprenøren i at følge vandløbets konturer og fjerne ca. 45 cm slam, som blev placeret på kanten. Han fastholdt, at der ikke var tale om "gravning" i lerlaget, og at han ikke mente at have gjort noget forkert. Han havde derfor ikke efterlevet kommunens påbud, som han fandt for vidtgående.

Vidneforklaring fra Svendborg Kommune

En skov- og landskabsingeniør fra Svendborg Kommune forklarede, at kommunen blev opmærksom på problemet fra to sider. Ved en inspektion konstaterede hun, at der var gravet i vandløbet, som pludselig skiftede karakter fra eroderede brinker og stenet bund til at have gravemærker i brinken og en mere sandet bund. Hun observerede nyopgravet materiale langs brinken. Vidnet skelnede mellem "vedligeholdelse" (fjernelse af løst aflejret materiale) og "regulering" (ændring af vandløbets dybde eller bredde, eller fjernelse af fast bund). Hun fastslog, at der i denne sag var tale om regulering, som kræver tilladelse, og at tiltaltes handlinger havde sat gang i erosion. Vandløbene er beskyttet af Naturbeskyttelsesloven § 3, hvilket betyder, at deres tilstand ikke må ændres uden tilladelse. Kommunen udstedte et standsningspåbud og senere et påbud om reetablering til både tiltalte og hans mor. Selvom tiltalte påbegyndte reetablering, blev påbuddet ikke fuldt ud efterlevet på de strækninger, som straffesagen omhandlede.

Rettens Afgørelse

Retten fandt tiltalte skyldig i overtrædelse af Vandløbsloven § 85, stk. 1, nr. 1 og nr. 3, jf. Vandløbsloven § 17 og Vandløbsloven § 27, stk. 1, samt for manglende efterlevelse af påbud.

Begrundelse for Skyldkendelse

Retten lagde vægt på vidnets forklaring, besigtigelsesnotater og tiltaltes egen erkendelse af at være ansvarlig for vedligeholdelse af ejendommens grønne områder og at have forestået det omhandlede arbejde. Tiltaltes forklaring om, at vandløbene henstod som i 1980'erne, blev tilsidesat.

Retten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens skøn over de nødvendige tiltag for reetablering af vandløbene eller at statuere, at påbuddet var uproportionalt. Da det i henhold til Vandløbsloven § 59a også påhviler brugeren af ejendommen at berigtige ulovlige forhold, og da der ikke var oplyst sagsbehandlingsfejl, fandtes tiltalte ikke berettiget til at undlade at efterleve påbuddet.

Strafudmåling

ForholdLovhjemmelStrafBemærkninger
Overtrædelse af vandløbsloven og manglende efterlevelse af påbudVandløbsloven § 85, stk. 1, nr. 1 og nr. 3, jf. Vandløbsloven § 17 og Vandløbsloven § 27, stk. 1Bøde 10.000 kr.Forvandlingsstraf: fængsel i 10 dage

Tvangsbøder og Reetablering

Tiltalte blev i medfør af Retsplejeloven § 997, stk. 3 pålagt at betale tvangsbøder på 2.000 kr. pr. påbegyndt uge fra den 1. juli 2018, indtil den endnu ikke reetablerede del af vandløbene er udbedret. Reetableringen skal i hovedtræk udføres ved udlægning af sten- og grusbanker samt større sten i Tilløb til Byen Bæk og den nordlige del af Byen Bæk.

Landsrettens Afgørelse

Østre Landsret stadfæstede byrettens dom den 27. november 2018 med den ændring, at fristen for reetablering af vandløbene blev fastsat til den 1. marts 2019. Tiltalte skulle betale sagens omkostninger for landsretten.

Lignende afgørelser