Afvisning af realitetsbehandling af klage over arealopmålinger og Fællesskema 2014
Dato
12. januar 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Afgørelse om afvisning i sag om krydsoverensstemmelse for 2014, i Favrskov Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 13. juli 2016, hvor klagers direkte landbrugsstøtte og støtte til arealbaserede landdistriktsordninger for 2014 blev nedsat med 3 %. Nedsættelsen skyldtes en konstateret overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 4.4, delkrav 1, vedrørende vedligeholdelse af plantedækket på permanente græsarealer.
Landbrugsstyrelsens kontrol og afgørelse
Landbrugsstyrelsen udførte en kontrol den 16. december 2014, hvor det blev fundet, at 38,41 hektar ud af et samlet areal på 490,26 hektar ikke var slået eller afgræsset tilstrækkeligt. Arealerne fremstod uplejede med højt græs og visne blomsterbestande. Dette førte til konklusionen, at krav 4.4, delkrav 1, som specificerer, at permanente græsarealer skal slås eller afgræsses årligt i perioden 1. juli til 15. september, ikke var overholdt. Fotodokumentation understøttede styrelsens fund.
Klagerens anbringender
Klageren påklagede afgørelsen den 13. juli 2016 til Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (senere overgået til Miljø- og Fødevareklagenævnet). Klageren anførte primært, at:
- Afgørelser fra en kontrol i 2011 ikke var implementeret i IMK-systemet, før en ny kontrol blev udført.
- Opmålingsgrundlaget for arealerne var fejlbehæftet.
- Fællesskemaet for 2014 havde mangler, som Landbrugsstyrelsen ikke rettede, trods gentagne anmodninger om korrektion af tilsagnslag og markblokgrænser.
- Konsekvensen af Landbrugsstyrelsens manglende rettelser var en nedsættelse af støtten med 1/3, hvilket klageren fandt ude af proportioner.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger til klagen
Landbrugsstyrelsen fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at klagen hovedsageligt vedrørte tilsagnslag og markblokgrænser og ikke selve overtrædelsen af krydsoverensstemmelseskravet. Styrelsen understregede, at uanset eventuelle fejl i kontrolgrundlaget eller ansøgningsbetingelserne, skulle de arealer, der blev søgt tilskud til, plejes. Selvom kontrolgrundlaget senere blev korrigeret med de senest indsendte ændringer til Fællesskemaet, vurderede styrelsen, at de nye opmålinger ikke ændrede ved resultatet af krydsoverensstemmelseskontrollen. Styrelsen påpegede desuden, at støttenedsættelsen var på 3 % og ikke 30 %, som klageren fejlagtigt havde anført.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen, da nævnet vurderede, at klagen ikke vedrørte en forvaltningsretlig afgørelse. Nævnet er klagemyndighed for forvaltningsretlige afgørelser i det omfang, det er fastsat i den øvrige lovgivning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1.
Nævnets vurdering af klagegrundlaget
Nævnet forstod klagen som rettet mod markblokgrænser, tilsagnslag, fejlagtig opmåling af arealer og et mangelfuldt Fællesskema 2014. Det blev konstateret, at klagen ikke specifikt omhandlede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 13. juli 2016 om krydsoverensstemmelsessanktionen for 2014. Da klagen ikke var rettet mod en forvaltningsretlig afgørelse, fandt Miljø- og Fødevareklagenævnet, at det ikke havde kompetence til at realitetsbehandle sagen, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser