Vejmyndighedens Betingelser for Samgravning og Håndtering af Vilkårsovertrædelser
Dato
30. marts 2020
Kommune
Næstved Kommune
Eksterne links
Tags
Vejdirektoratet har udtalt sig om, hvilke vilkår en vejmyndighed kan stille i en gravetilladelse for at fremme samgravning, og hvordan myndigheden skal håndtere situationer, hvor en ledningsejer ikke overholder de fastsatte vilkår. Udtalelsen kom som svar på en henvendelse fra Næstved Kommune, der oplevede udfordringer med koordinering af gravearbejde mellem fibernetoperatører.
Betingelser for samgravning i gravetilladelser
En vejmyndighed kan fastsætte saglige og konkrete vilkår for en gravetilladelse i henhold til Vejlovens § 76. Formålet er at afveje hensynet til færdsel, vejens tilstand og fremføring af infrastruktur. Ledningsejere har pligt til at koordinere gravearbejder med andre aktører for at fremme samgravning, jf. Vejlovens § 74, stk. 1.
Vejdirektoratet præciserer, hvad en vejmyndighed henholdsvis kan og ikke kan stille vilkår om i forbindelse med samgravning:
Myndighedens beføjelser | Hjemmel | Eksempler |
---|---|---|
Kan stille vilkår om | Vejlovens § 76, stk. 2 | - At en opgravning skal udnyttes af flere ledningsejere (samgravning).<br>- At vejarealet kun åbnes én gang for det samlede projekt.<br>- Tidsfrister for arbejdets udførelse og bod ved forsinkelse.<br>- Fordeling af graveudgifter mellem parterne. |
Kan ikke stille vilkår om | - | - Hvem der konkret skal udføre gravearbejdet for en anden ledningsejer.<br>- At en ledningsejer skal anvende en specifik entreprenør. |
Det er op til de involverede ledningsejere selv at indgå aftaler om den praktiske udførelse af samgravningen. Vejmyndigheden kan således ikke pålægge én ledningsejer at udføre arbejde for en anden.
Håndtering af manglende overholdelse af vilkår
Hvis en ledningsejer overtræder de vilkår, der er fastsat i en gravetilladelse, betragtes det udførte arbejde som ulovligt, da det foregår uden en gyldig tilladelse. Vejmyndigheden skal i sådanne tilfælde håndhæve reglerne.
Processen for håndhævelse indebærer følgende skridt:
- Vurdering af lovliggørelse: Myndigheden skal vurdere, om forholdet kan lovliggøres, jf. Vejlovens § 136, stk. 1.
- Retlig lovliggørelse: At udstede en ny tilladelse uden det overtrådte vilkår. Dette er typisk ikke en mulighed, hvis vilkåret var sagligt begrundet.
- Faktisk lovliggørelse: At kræve, at det ulovlige forhold bringes til ophør.
- Udstedelse af påbud: Hvis forholdet ikke kan lovliggøres retligt, skal myndigheden udstede et påbud om enten:
- At de fastsatte vilkår straks efterleves.
- At gravearbejdet standses, og arealet reetableres. Påbuddet skal meddeles med et rimeligt varsel i overensstemmelse med Forvaltningslovens § 19, stk. 1.
- Sanktioner ved manglende efterlevelse: Hvis påbuddet ikke efterkommes, kan vejmyndigheden:
- Indgive en politianmeldelse med henblik på bødestraf, jf. Vejlovens § 135, stk. 1, nr. 3.
- Stille vilkår om skærpet tilsyn ved fremtidige gravetilladelser til den pågældende aktør.
Vejdirektoratet afgav en generel udtalelse om fortolkningen af vejlovgivningen som svar på en forespørgsel fra Næstved Kommune. Udtalelsen omhandler vejmyndighedens muligheder for at stille vilkår om samgravning i gravetilladelser og håndhævelse af disse vilkår. Direktoratet fastslog, at en vejmyndighed kan stille vilkår om, at en opgravning skal udnyttes af flere aktører, men ikke kan bestemme, hvem der skal udføre arbejdet for en anden ledningsejer. Ved overtrædelse af vilkår kan myndigheden udstede påbud om standsning af arbejdet og i sidste ende politianmelde forholdet.
Lignende afgørelser