Ministeriet Giver Kommune Medhold i Sag om Etablering af 2 Minus 1 Vej
Dato
29. maj 2020
Kommune
Langeland Kommune
Eksterne links
Tags
Transport- og Boligministeriet har afgjort en tvist mellem Langeland Kommune og Fyns Politi vedrørende etablering af en 2 minus 1 vej på en del af Slotsgade i Tranekær. Ministeriet gav kommunen medhold og meddelte det nødvendige samtykke til projektet, som politiet oprindeligt havde afvist. Afgørelsen blev truffet i henhold til Færdselslovens § 100, stk. 2, som giver ministeriet kompetence til at afgøre uenigheder mellem vejmyndigheder og politiet.
Sagens Baggrund
Slotsgade i Tranekær er en kommunevej, der fungerer som den primære færdselsåre mellem Nord- og Sydlangeland og har betydelig tung trafik. Målinger har vist, at den anbefalede hastighedsgrænse på 40 km/t ofte overskrides. Området er et populært turistmål med mange gående, men der mangler fortov på den pågældende strækning. Årsdøgntrafikken er målt til 2.300-2.800 køretøjer, hvilket er inden for de rammer, som Håndbog om Tværprofiler i byer anbefaler for 2 minus 1 veje.
Parternes Forslag og Argumenter
Kommunen og politiet havde modsatrettede holdninger til, hvordan trafiksikkerheden bedst kunne forbedres på strækningen.
Myndighed | Forslag | Begrundelse |
---|---|---|
Langeland Kommune | Etablering af 2 minus 1 vej som en 1-årig forsøgsordning. | Ønske om at nedbringe hastigheden for kørende trafik. |
Fyns Politi | Afvisning af 2 minus 1 vej. Alternativt forslag om opmærkning af to smalle kørebaner og bredere kantbaner. | En 2 minus 1 vej ville skabe farlige situationer for de mange gående og give en uhensigtsmæssig trafikrytme, når køretøjer skal standse for hinanden. |
Ministeriets Vurdering og Afgørelse
Ministeriet baserede sin afgørelse på en samlet vurdering af trafiksikkerheden og henviste til en undersøgelse fra Vejdirektoratet, der viser, at 2 minus 1 veje kan reducere antallet af uheld.
Ministeriets centrale betingelser og konklusioner var:
- Godkendelse med forbehold: Projektet godkendes, men på betingelse af, at der samtidig etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger, da den nuværende gennemsnitshastighed er for høj.
- Afvisning af politiets alternativ: Politiets forslag om smalle vognbaner blev vurderet som en dårligere løsning. Ministeriet lagde vægt på, at de smalle kørebaner ville være problematiske for brede køretøjer som turistbusser, og at de foreslåede kantbaner var for smalle til at sikre fodgængeres sikkerhed.
- Særlig opmærksomhed: Kommunen blev gjort opmærksom på vanskelige oversigtsforhold i et sving i den sydlige ende af strækningen, som kræver en omhyggelig udformning.
På denne baggrund meddelte ministeriet samtykke til projektet i henhold til Færdselslovens § 100, stk. 1.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at strækningen på Slotsgade godt kan anlægges som 2 minus 1 vej, såfremt der etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger. Transport- og Boligministeriet meddeler hermed det fornødne samtykke til kommunens ombygning af Slotsgade, jf. færdselslovens § 100, stk. 2.
Lignende afgørelser