Ministeriet afgør tvist: Parkeringsbane er en del af kørebanen ved etablering af læssezone
Dato
25. oktober 2019
Kommune
Frederiksberg Kommune
Eksterne links
Tags
Sagen omhandler en tvist mellem Frederiksberg Kommune og Københavns Politi om etablering af en læssezone for lastbiler i en eksisterende parkeringsbane på Rolighedsvej. Kommunen ønskede at opsætte et standsningsforbud (skilt C 61) med undtagelse for lastbiler, men politiet nægtede at give det nødvendige samtykke i henhold til Færdselslovens § 92.
Parternes Argumenter
Uenigheden udsprang af en fundamental forskel i fortolkningen af begrebet "kørebane".
Part | Argument | Juridisk Hjemmel | Løsningsforslag |
---|---|---|---|
Københavns Politi | En parkeringsbane er ikke "bestemt for kørende" og er derfor ikke en del af kørebanen. Et standsningsforbud (C 61) gælder kun på kørebanen og kan derfor ikke anvendes i en parkeringsbane. | Vejafmærkningsbekendtgørelsens § 17 | At fjerne en del af den afmærkede parkeringsbane for at etablere læssezonen. |
Frederiksberg Kommune | En parkeringsbane er en integreret del af kørebanen, som strækker sig helt ud til kantstenen. Derfor kan et standsningsforbud lovligt etableres i parkeringsbanen. | Færdselslovens § 28, stk. 2 | At opsætte skilt C 61 med undertavler i den eksisterende parkeringsbane. |
Ministeriets Vurdering og Afgørelse
Transport- og Boligministeriet blev inddraget for at afgøre tvisten i medfør af Færdselslovens § 92c, stk. 1.
Ministeriet baserede sin vurdering på definitionen af en kørebane i Færdselslovens § 2 og en afgørende kendelse fra Østre Landsret (UfR 2000.1287). Landsretten fastslog en bred fortolkning, hvor et areal, der i særlige situationer kan anvendes af kørende, skal anses som en kørebane i færdselslovens forstand.
På baggrund af denne retspraksis konkluderede ministeriet, at den pågældende parkeringsbane er omfattet af begrebet "kørebane". Politiets afslag var derfor baseret på en forkert retsopfattelse. Ministeriet fandt, at politiet ikke kunne nægte samtykke med den begrundelse, at en parkeringsbane ikke er en del af kørebanen.
Transport- og Boligministeriet fastslog, at Københavns Politis afslag på samtykke til etablering af en læssezone var baseret på en forkert juridisk fortolkning. Ministeriet konkluderede, at en parkeringsbane skal betragtes som en del af kørebanen i færdselslovens forstand, og politiet kunne derfor ikke afvise kommunens anmodning på det foreliggende grundlag.
Lignende afgørelser