Miljø- og Fødevareklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over Randers Kommunes udsættelse af revurdering af miljøgodkendelser
Dato
22. april 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om udsættelse af afgørelser om revurdering af miljøgodkendelser
Randers Kommunes byråd besluttede den 16. december 2024 at udsætte afgørelser om revurdering af miljøgodkendelser for to kvægbrug beliggende i Fårup og Randers NV. Baggrunden for revurderingen var, at husdyrbrugene ikke levede op til kravet i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen om maksimal totaldeposition af ammoniak til kategori 1-natur. Byrådet begrundede udsættelsen med behovet for afklaring fra "Den Grønne Trepart" og ammoniakudvalget.
Danmarks Naturfredningsforening påklagede beslutningen den 14. januar 2025. Klageren anførte, at kommunens henvisning til manglende retning ikke udgjorde et juridisk grundlag for udsættelsen, og at udsættelsen forlængede ammoniakbelastningen af berørte habitatområder.
Randers Kommunes forvaltning anså byrådets beslutning for ulovlig og meddelte, at sagen ville blive sendt til tilsynsførende myndighed, hvis byrådet fastholdt udsættelsen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Randers Kommunes beslutning om at udsætte afgørelser om revurdering af miljøgodkendelser for to kvægbrug.
Nævnets kompetence
Nævnet er klagemyndighed for administrative afgørelser, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Nævnet afgør selv spørgsmål om sin kompetence, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3.
En afgørelse i forvaltningsretlig forstand fastsætter gældende ret, er ensidig, retter sig mod eksterne modtagere og afslutter sagen. Procesledende beslutninger, som at stille en sag i bero, falder uden for afgørelsesbegrebet, da de ikke fastsætter ret eller afslutter sagen.
Randers Kommunes beslutning
Miljø- og Fødevareklagenævnet finder, at Randers Kommunes beslutning om at sætte revurderingsafgørelserne i bero udgør en procesledende beslutning. Kommunen har med beslutningen ikke fastlagt, hvad der er eller skal være ret i et foreliggende tilfælde, idet der ikke er truffet afgørelse om at frafalde kravet om revurdering, eller anden afgørelse, der afslutter sagen.
Da der således ikke er truffet en afgørelse, som kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, afviser nævnet realitetsbehandlingen. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Afgørelsens endelighed og tilsyn
Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at klager i fald af ulovlig handling ved Randers Kommunes varetagelse af sin tilsynsforpligtelse kan indgive klage herom til Ankestyrelsen, der fører tilsyn med kommunerne efter kommunestyrelsesloven.
Lignende afgørelser