Planklagenævnets afgørelse om lokalplan nr. 686, Svendborg Bycenter – Klage over officialprincip, inddragelse af offentligheden og saglige hensyn
Dato
24. april 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Svendborg Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 686
Svendborg Kommune vedtog den 26. november 2024 lokalplan nr. 686, Svendborg Bycenter, med det formål at muliggøre en om- og tilbygning af bycentret. Dette skulle rumme det eksisterende butikscenter, konvertere tagparkering til et integreret parkeringsanlæg, udvide detailhandlen med en ny dagligvarebutik, tilføre nye etageboliger og fastholde et erhvervsareal. Planområdet er centralt beliggende i Svendborg midtbys handels- og kulturcentrum, omgivet af bebyggelse i 2-4 etager med stor variation i alder og byggestil.
En omboende klagede over planvedtagelsen til Planklagenævnet. Klagen omhandlede primært tre spørgsmål:
Klagepunkter
- Om kommunen har overholdt officialprincippet i forbindelse med planvedtagelsen.
- Om kommunen har overholdt planlovens regler om inddragelse af offentligheden.
- Om der ligger saglige og planlægningsmæssige hensyn bag planvedtagelsen.
Planklagenævnet modtog klagen fra kommunen den 21. februar 2025 og har behandlet de nævnte klagepunkter, men ikke de øvrige.
Planklagenævnet har ikke givet medhold i klagen over Svendborg Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 686, Svendborg Bycenter. Dette betyder, at lokalplanen fortsat er gældende.
Planklagenævnets Kompetence
Planklagenævnet kan behandle retlige spørgsmål vedrørende en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om lovlighed, gyldighed, fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af almindelige forvaltningsretlige principper. Nævnet kan dog ikke efterprøve kommunens planlægningsmæssige skøn eller vurdere, om planlægningen er hensigtsmæssig eller rimelig.
Beslutningsgrundlaget for Lokalplanen (Officialprincippet)
Klageren anførte, at kommunen havde tilsidesat officialprincippet ved ikke at fremlægge skyggediagrammer, der tog højde for byggeriets ændrede højde, og ved at udarbejde trafikanalyser, der kun dækkede det umiddelbare nærområde i stedet for hele Svendborg by.
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at antage, at officialprincippet var tilsidesat. Nævnet lagde vægt på, at planloven ikke stiller krav om udarbejdelse af skyggediagrammer eller trafikanalyser. Kommunen har et vidtgående skøn i forhold til omfanget af de oplysninger, der tilvejebringes. I den konkrete sag havde kommunen dog udarbejdet skyggediagrammer og en trafikanalyse, som indgik i lokalplanens bilag.
Inddragelse af Offentligheden og Håndtering af Indsigelser
Klageren mente, at informations- og borgermøderne var "skueprocesser", og at indgivne høringssvar om cyklister og bløde trafikanter ikke var efterkommet.
Planklagenævnet vurderede, at kommunen havde overholdt reglerne om offentlighedsperiode i Planloven § 24, stk. 5 og Planloven § 27, stk. 1, da planforslaget var fremlagt offentligt i perioden fra den 28. juni 2024 til den 1. september 2024. Klagerens indsigelse var gengivet i kommunens notat og indgik som bilag til kommunalbestyrelsens møde. Nævnet bemærkede, at kommunen ikke er forpligtet til at imødekomme indsigelser eller begrunde, hvorfor de ikke følges. Derfor udgjorde det ikke en retlig mangel, at indsigelserne ikke var imødekommet.
Planlægningsmæssig Begrundelse og Usaglige Hensyn
Klageren anførte, at kommunen havde inddraget hensynet til bygherre, hvilket blev opfattet som et usagligt hensyn.
Planklagenævnet fandt, at lokalplanens formål, som beskrevet i lokalplanens § 1, udgjorde en saglig og planlægningsmæssig relevant begrundelse. Formålet omfattede modernisering, fortætning, udformning af bebyggelse, sikring af aktive facader, beplantning, parkeringsanlæg, gårdrum og bevaring af forhuse. Nævnet understregede, at det er sædvanligt og ikke i strid med Planloven § 13, stk. 1, at en bygherre har en økonomisk interesse i en lokalplan. Det afgørende er, om kommunen har en planlægningsmæssig relevant grund til at vedtage planen. Nævnet fandt ikke grundlag for at antage, at kommunen havde varetaget usaglige hensyn.
Afsluttende Bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Klagegebyret tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har givet klageren medhold, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser