Sag om refusionspligt mellem Assens Kommune og Skive Kommune vedrørende handicaphjælp
Sagstype
Øvrige sager
Status
Appelleret
Dato
4. februar 2014
Sted
Retten i Viborg
Sagsemner
Erstatning uden for kontraktForvaltningsret
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Denne sag omhandler en tvist mellem Assens Kommune og Skive Kommune vedrørende refusionspligt for udgifter til en handicappet borger, Person 1. Sagen blev anlagt den 2. oktober 2012.
Sagens Baggrund
Person 1 kom alvorligt til skade i slutningen af 1994 og blev permanent kørestolsbruger. I juni 1995 ansøgte sygehusets socialrådgiver på Person 1's vegne om ansættelse af hjælpere i henhold til Bistandsloven § 48, stk. 4. På dette tidspunkt var Person 1 bosat i Skive Kommune, men besluttede at flytte til Fyn.
Skive Kommune blev orienteret om flytteplanerne og drøftede spørgsmålet om bistand. De rådførte sig med Socialministeriet, som fortolkede, at Skive Kommune ville blive refusionskommune i henhold til Bistandsloven § 11, stk. 1. Herefter meddelte Skive Kommune, at de var indstillet på at medvirke til flytningen til Vissenbjerg Kommune (nu Assens Kommune) og bevilgede ansættelse af private hjælpere. Den 1. november 1995 afgav Skive Kommune et refusionstilsagn til Vissenbjerg Kommune uden forbehold.
I 1997 flyttede Person 1 fra en midlertidig bolig til et nyopført hus i Assens Kommune. Skive Kommune betalte udgifter til denne flytning og tinglyste pant i ejendommen.
Tvistens Opståen
I 2008 anmodede Assens Kommune Skive Kommune om refusion af førtidspension udbetalt siden 1995. Efter korrespondance accepterede Skive Kommune i 2009 at refundere førtidspension fra den 1. september 2005.
I 2011 hjemtog Skive Kommune handlepligten som følge af en lovændring, specifikt Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 9, stk. 7-9 og Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 9a, stk. 7. I den forbindelse blev Skive Kommune opmærksom på, at de mente at have betalt refusion på fejlagtigt grundlag. De meddelte Assens Kommune den 13. april 2011, at de stoppede betalingerne fremadrettet og ville kræve tilbagebetaling, da de ikke anså sig for refusionspligtige i henhold til Retssikkerhedsloven § 9c.
Assens Kommune indbragte Skive Kommunes afgørelse for Det Sociale Nævn, som den 22. december 2011 stadfæstede Skive Kommunes afgørelse. Nævnet vurderede, at der ikke havde været den fornødne medvirken i forbindelse med Person 1's interne flytning i Assens Kommune.
Parternes Påstande
- Assens Kommunes påstand: Skive Kommune skal anerkende fortsat at være refusionspligtig efter den 1. april 2011 for refusionsberettigede udgifter vedrørende Person 1.
- Skive Kommunes påstand: Frifindelse for Assens Kommunes påstand. Skive Kommune nedlagde desuden en selvstændig påstand om, at Assens Kommune skulle tilpligtes at betale 1.887.375,90 kr. med renter fra den 10. december 2012, da de mente at have betalt refusion uberettiget. Assens Kommune påstod frifindelse overfor denne påstand.
Retten frifandt Skive Kommune for Assens Kommunes anerkendelsespåstand om fortsat refusionspligt efter den 1. april 2011. Ligeledes frifandtes Assens Kommune for Skive Kommunes selvstændige påstand om tilbagebetaling af 1.887.375,90 kr. med renter. Retten lagde til grund, at Person 1 i juli 1995 på eget initiativ besluttede at flytte til Vissenbjerg Kommune (nu Assens Kommune) for at købe en ejerbolig. Selvom Skive Kommune bevilgede økonomisk hjælp til boligændringer og døgnforanstaltning, fandt retten ikke, at Skive Kommune medvirkede til flytningen i Retssikkerhedsloven § 9c's forstand. Dette skyldes, at Skive Kommunes hjælp ikke var en nødvendig betingelse for flytningen, og at lovens formål er at beskytte kommuner mod "eksport af sociale klienter", ikke mod udgifter til personer, der på eget initiativ flytter. Skive Kommune blev derfor ikke refusionspligtig i forbindelse med flytningen i 1995. Selvom Skive Kommune i 1995 afgav et refusionstilsagn uden forbehold, og i 2009 accepterede at refundere førtidspension, fandt retten, at Skive Kommune allerede i 1995 var i tvivl om refusionspligten og havde mulighed for at afklare dette tidligere. Skive Kommunes krav på tilbagebetaling for perioden forud for april 2011 var derfor fortabt ved passivitet. Da Skive Kommune ikke var refusionspligtig i 1995, var det berettiget, at de stoppede betalingerne i april 2011, og den interne flytning i Assens Kommune havde ingen betydning for refusionspligten. Assens Kommune blev pålagt at betale sagsomkostninger på 150.000 kr. (inkl. moms) til Skive Kommune inden 14 dage, forrentet efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser